Dagens pedagoger har hittat nya arenor för kompetensutveckling. Sociala medier har öppnat upp möjligheter att möta likasinnade arbetskollegor för att tillsammans diskutera undervisningsfrågor, oberoende av tid och rum. Syfte med denna studie har varit att granska och analysera pedagogers diskussioner i en Facebookgrupp där delning av metoden mikrolektioner står i fokus. Metoden anses skapa ett ökat kunskapsintresse hos både elever och lärare och metoden har spridits över landets gränser. Diskussioner och reflektioner kring användandet av metoden samt hur metoden bidrar till en ökad måluppfyllelse har varit i fokus för denna studie. En innehållsanalys av dessa diskussioner har lagt grunden för att få en ökad förståelse för inställning och attityd hos de pedagoger som är aktiva i gruppen och som bidrar till att metoden fortsätter att utvecklas och användas ute i förskolor och skolor. Utav 582 inlägg i gruppen har 52 inlägg, med 652 efterföljande kommentarer, analyserats och delats in i olika kategorier. Resultatet visar att pedagogerna aktivt diskuterar metodupplägg samt ett ökat lärande bland eleverna. Vidare går att konstatera att pedagogerna är som mest aktiva i gruppen både före och efter utsatt arbetstid vilket skulle kunna påvisa pedagogers behov av ett inspirerande ledarskap samt utvecklande, pedagogiska och kollegiala samtal, utanför den egna arbetsplatsen, för att på så sätt utveckla sin undervisning.