Denna studies syfte har varit att synliggöra pedagogers uppfattning och användande av ett lågaffektivt bemötande i relation till elever. Vidare fokuserades det på om det förelåg någon skillnad mellan pedagoger från grundskola och pedagoger på grundsärskolas uppfattning och användande av ett lågaffektivt bemötande i relation till elever. Aktörer i denna studie har varit pedagoger i grundskolan och grundsärskolan. Intervjuer har använts som metod. Studien visar att pedagogerna i grundskolan och grundsärskolan använder sig av ett lågaffektivt bemötande av elever. Slutligen visar denna studie att det finns skillnader i pedagogers uppfattning och användande av metoden lågaffektivt bemötande.