Syftet med studien var att få en inblick i lärarnas inställning när de jobbar med IKT i sin undervisningoch tolka deras processer ur en konnektivistisk aspekt. De områden som ingick i undersökningen varderas inställning inför IKT, pedagogiska förhållningsätt och vilken påverka användningen av IKT harhaft för lärandet. I studien deltog fyra grundskolelärare som informanter, och undersökningengenomfördes med en kvalitativ metod där semistrukturerade intervjuer användes för att samla in data.Resultaten kopplades till tidigare forskning som presenterades i studien, syftet och frågeställningarna.Det framkom att lärarna tänker på två aspekter när de jobbar med digitala verktyg. Dels den tekniskadelen som har visat sig att de behärskar tillräckligt bra och det verkar vara den minst bekymradedelen. Den andre aspekten hör till den pedagogiska delen där de har funderingar och de utnyttjarderas tidigare kunskaper inom pedagogik och didaktik för att få en meningsfull undervisning meddigitala verktyg. Deltagarnas synpunkter handlade om informationsflödet och lösningar kring detta,samt de kollaborativa aspekterna som uppstår med den synkroniska kommunikationen somförekommer vid nätverkande. Sett ur en konnektivistisk vinkel uppvisar lärarna en medvetenhet närdet handlar om stora informationsflödet som eleverna ska hantera och behöver guidas, samt dekollaborativa aspekterna som gör att lärande och skapande förflyttas till nätverket. Det visar sig ocksåatt de inte har hört talas om konnektivismen som lärteori och efter att de få höra om det mestgrundläggande väcks en aha-upplevelse som att en pusselbit har hittat sin plats.