Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
IT-baserade affärsspel för erfarenhetsbaserat lärande: systemstrukturer och möjliggörare
Luleå University of Technology, Department of Computer Science, Electrical and Space Engineering, Computer Science.
2006 (Swedish)Doctoral thesis, comprehensive summary (Other academic)
Abstract [sv]

Ett stort problemområde framträder tydligt i litteraturen om spel och simulering. Det finns behov av spelverktyg med goda läregenskaper, men de IT-baserade spel som finns idag bygger på matematiska modeller som gör att spelen inte blir realistiska avbildningar av verksamheter och inflexibla. De blir därigenom svåra att förstå och lära genom. Den framväxande floran av Internetspel, e-affärsspel, nya produktutvecklingsspel och andra spel med kontinuerlig kvalitetsuppföljning bidrar också till behovet av nya modeller. Det övergripande syftet med detta arbete är att identifiera möjliggörare och lämplig systemstruktur för IT-baserade affärsspel. Det konkreta syftet är att utveckla kunskap om hur ett IT-baserat affärsspel bör utformas för att stödja erfarenhetsbaserat lärande i första hand inom akademisk ekonomutbildning. Avhandlingen utgår från en konceptuell modell som är ett resultat av mitt licentiatarbete (Samuelsson 2002) och den teorigrund som modellen baseras på, teorier om informationssystem, spel och simulering som ett specialfall av informationssystem och lärandeteorier. Forskningsansatsen utgår från utformning av ett IT-baserat affärsspel och testning av spelet med studenter och handledare. Forskningen utförs som en kvalitativ fallstudie, med två iterativa processer. I den första processen utvecklades ett IT-baserat affärsspel baserat på tidigare identifierade möjliggörare och systemstruktur. Spelet består av ett handledarstöd, en scenariogenerator, ett lärstöd eller assistent för de spelande grupperna, en spelmotor och databaser. I den andra processen utfördes en utvärdering av det IT-baserade affärsspelet. Utvärdering genomfördes löpande inom ramen för utformningen av spelet i en iterativ process. Det färdiga spelet utvärderades sedan i en praktisk användningssituation med studenter och lärare. Utvärderingarna genomfördes med stöd av intervjuer, observationer och videoinspelning. Den främsta slutsatsen av arbetet är att en informationssystemsstruktur som avbildar en generell modell av en affärsverksamhet och tillämpar informationssystemansatsen, är bättre lämpad för erfarenhetsbaserat lärande än en traditionell modell som baseras på matematiska algoritmer. Den högre graden av flexibilitet och anpassningsbarhet i spelet ger möjligheter att anpassa spelet till de spelandes kunskapsnivåer och målsättningar. Andra möjliggörare som visat sig väsentliga för att underlätta lärande är den konstruktivistiska miljön, klassrumsmiljön, multimedialt stöd, interaktiv miljö som stöds av metaforer, en spelplan som möjliggör ett helikopterperspektiv och möjligheter att lära genom att prova i ett simuleringsläge innan beslut fattas i själva spelet. Spel baserade på informationssystemansatsen kan användas som stöd för undervisning med lärandegrupper som inte har erfarenhet av praktisk affärsverksamhet. Läraren eller handledaren får stöd som gör att han/hon kan anpassa en spelomgång till målgrupp och syfte med undervisningen. Under arbetets gång har även 11 nya möjliggörare identifierats; IT-baserat handledarstöd för anpassning och administration, modelleringsverktyg, introduktionsutbildning för handledare och grupper, erfaren handledare, verksamhetspärm, FAQ, kategorisering av transaktioner, beslutsdagbok, flera datorer och monitorer, dialog och manuella uppgifter.

Place, publisher, year, edition, pages
Luleå: Luleå tekniska universitet, 2006. , 183 p.
Series
Doctoral thesis / Luleå University of Technology 1 jan 1997 → …, ISSN 1402-1544 ; 2006:03
National Category
Information Systems, Social aspects
Research subject
Computer and Systems Science
Identifiers
URN: urn:nbn:se:ltu:diva-26256Local ID: d5e9e480-814a-11db-aabe-000ea68e967bOAI: oai:DiVA.org:ltu-26256DiVA: diva2:999418
Note
Godkänd; 2006; 20061201 (haneit)Available from: 2016-09-30 Created: 2016-09-30 Last updated: 2017-11-24Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(2428 kB)298 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 2428 kBChecksum SHA-512
461e410fac76a6b1762752fc6804bc05ba071823d3a128b11f176ac69bd4485083cc91b9c0de809fcb0bef27628d6247ea5a77c9ee0de24c39f48149d097b883
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Samuelsson, Sören
By organisation
Computer Science
Information Systems, Social aspects

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 298 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 45 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf