Change search
ReferencesLink to record
Permanent link

Direct link
Befria datorhjältinnorna från pojkrummet: en projektledares erfarenheter tolkad genom interaktiv metod och teori
Luleå University of Technology, Department of Business Administration, Technology and Social Sciences, Human Work Science.
2009 (Swedish)Licentiate thesis, comprehensive summary (Other academic)
Abstract [sv]

Dator och TV-spel engagerar och påverkar många människor och är ett stort populärmedia idag. Bara onlinespelet World of Warcraft har över nio miljoner spelare. Det förmedlas budskap genom spelmediet som påverkar och influerar spelarna. Spelvärlden speglar händelser, attityder och värderingar i vår kultur och i vårt samhälle. Dessvärre mestadels från ett maskulint perspektiv. Om kvinnorna är en frånvarande del av detta historieskapande påverkar det vår kulturutveckling idag och på längre sikt. Dessutom kommer kvinnorna att halka efter när det gäller den tekniska kompetensen. På grund av att det är så få kvinnor som är skapare till spel blir det svårare att nå de kvinnliga konsumenterna. SuperMarit var ett treårigt EU projekt som arbetade för att få fler kvinnor att bli intresserade av spel som ett yrkesval. Många metoder användes för att genomföra aktiviteter för att skapa fler ingångar för kvinnor in i spelvärlden. I denna licentiatuppsats undersöks de erfarenheter som genererades från de workshops som genomfördes med de kvinnliga spelstudenterna samt ytterligare en workshop med både män och kvinnor. Syftet i denna uppsats är att beskriva hur man kan förstå och använda interaktiv metod och teori utifrån en projektledares erfarenhet. Licenciatuppsatsen beskriver en interaktiv projektledares erfarenheter utifrån den interaktiva forskarens ögon genom att använda metoder som minnesarbete, naive reading och free space.Målsättningen för denna licentiatuppsats är att ge ytterligare en dimension till hur man kan arbeta interaktivt i ett projektarbete för att åstadkomma förändringar på individ nivå. Förändringar som på sikt kan förändra strukturer som i det här fallet handlar om vem som äger utvecklingen av dator och Tvspelen.

Place, publisher, year, edition, pages
Luleå: Luleå tekniska universitet, 2009.
Series
Licentiate thesis / Luleå University of Technology, ISSN 1402-1757
Research subject
Man Machine Relation Focusing Gender
Identifiers
URN: urn:nbn:se:ltu:diva-18153Local ID: 724eb1e0-daa2-11dd-b1ec-000ea68e967bISBN: 978-91-86233-02-0OAI: oai:DiVA.org:ltu-18153DiVA: diva2:991160
Note
Godkänd; 2009; 20090104 (annolo); Licentiatseminarium Ämnesområde: Människa-maskin med inriktning mot genusforskning Examinator: Professor Ewa Gunnarsson, Luleå tekniska universitet Tid: Torsdag den 12 februari 2009 kl 13.00Available from: 2016-09-29 Created: 2016-09-29Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(13153 kB)2 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 13153 kBChecksum SHA-512
fbae1d10337f0e086fa66da1991c4407b781e4cde4ed0edf5a5960086715d797091a80937164806e733957486e14eefe2bfbfab3dac5cf07945e73510cfd4d63
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Olofsdotter-Bergström, Annika
By organisation
Human Work Science

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 2 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 8 hits
ReferencesLink to record
Permanent link

Direct link