Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Praxisgemenskap och ideologi bland elever och lärare på en folk- och världsmusikutbildning
Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.ORCID iD: 0000-0003-0806-0465
2014 (Swedish)In: Svensk tidskrift för musikforskning, ISSN 1653-9672, Vol. 96, no 2, p. 23-41Article in journal (Refereed) Published
Abstract [sv]

Studien har som övergripande syfte att belysa hur deltagare i en folkmusikalisk praxisgemenskap – i detta arbete gestaltad av elever och lärare på en folkhögskoleutbildning i folkmusik – resonerar kring och relaterar sina studier till den doxa som formerats inom spelmans- och folkmusikrörelsen över tid. I studien deltog två lärare och två elever vid Framnäs folkhögskolas Folk- och Världsmusikprofil. För att erhålla en bakgrund att relatera deltagarnas utsagor till, tecknas först en kort historisk översikt över den svenska folkmusikrörelsen och dess paradigmer. Som teoretisk grund ligger Lave & Wengers teorier om situerat lärande och Liedmans begreppspar manifesta och latenta ideologier. Undersökningens metod var den halvstrukturerade intervjun och analysen har skett genom kategorisering av utsagor, relaterade till syfte och forskningsfrågor. I resultaten framkommer det att en betydande del av det tankegods som kan spåras till kretsen kring Götiska Förbundet i Uppsala fortfarande lever kvar i form av arkaisering, syn på äkthet, repertoar och uppförandepraxis. Andra fenomen som visar sig är hur den riktning från individuellt framförande till ensemblemusicerande som pågått under de senaste decennierna påverkar undervisningen som fokuserar främst på ensemblespel. En fråga ställs slutligen huruvida akademisering och professionalisering av den svenska folkmusiken leder till att den tappar sin karaktär av folkrörelse.

Place, publisher, year, edition, pages
2014. Vol. 96, no 2, p. 23-41
National Category
Pedagogy
Research subject
Music Education
Identifiers
URN: urn:nbn:se:ltu:diva-13232Local ID: c6a95e90-affc-4c55-baf9-99e1f0161eceOAI: oai:DiVA.org:ltu-13232DiVA, id: diva2:986184
Note
Validerad; 2014; 20131203 (thovon)Available from: 2016-09-29 Created: 2016-09-29 Last updated: 2018-05-31Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1438 kB)138 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1438 kBChecksum SHA-512
10bbb27cb2a5f159c703607100a02ba91d0ff67b9b97a150fc6de1b24ea604db2353431a90f85d2c16a63bc2d1eda6567d5321edbfd28c4b78de36cd363497bf
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Wachenfeldt, Thomas von
By organisation
Music and dance
Pedagogy

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 138 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 135 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf