Change search
ReferencesLink to record
Permanent link

Direct link
En jämförande studie om direkt och indirekt vägledning i plattformsspel: Introduktion till spelmekanik
Linnaeus University, Faculty of Technology, Department of Media Technology.
2016 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

I den här jämförande studien undersöks skillnaden mellan direkt och indirekt vägledning till spelmekanik i plattformsspel för PC. Detta för att ta reda på hur de olika introduktionerna påverkar spelarnas prestation i ett tidigt skede av spelet. Undersökningens syfte är att utröna vilken form av vägledning, mellan direkt och indirekt, som ger nya spelare bäst förutsättningar att lära sig ny spelmekanik snabbt och att tidigt etablera kompetens om användning av spelmekaniken.

För att undersöka vilken typ av vägledning som är mest effektiv vid introduktion av spelmekanik i plattformsspel har fyra plattformsspel analyserats. Dessa spel har legat till grund för skapandet av två prototyper där den ena prototypen ger en direkt vägledning till spelmekanik och den andra ger en indirekt vägledning till spelmekanik. De två prototyperna används för att samla in data som i sin tur analyserats. Insamling av data har skett via ett webbaserat användartest där 26 personer deltagit varav 13 personer spelat prototypen som ger en direkt vägledning och 13 personer har spelat prototypen som ger en indirekt vägledning.

För att bedöma spelarnas prestation mellan de olika prototyperna har två analyser utförts, prestationen bedöms i kompetens som spelarna etablerar i form av användning av spelmekaniken samt hur lång tid det tar för spelaren att använda spelmekaniken första gången. I den ena analysen undersöks tiden som spelarna från de båda prototyperna tagit på sig för att utföra olika mekaniker i spelet. I den andra analysen har spelarnas interaktion med spelet legat till grund för en bedömning av hur effektiva spelarna har varit under spelsessionen i form av etablerad kompetens om spelmekanikerna. De båda analyserna har sammanställts för att tillsammans bilda en uppskattning av spelarnas prestation i förhållande till varandra.

Utifrån de analyser som utförts på insamlade data har spelare som fått en indirekt vägledning till spelmekanik presterat bättre i högre grad än spelare som fått en direkt vägledning till spelmekanik. Resultatet visar på att de spelmekaniker som används i testerna varit mindre komplexa och att spelare som fått en direkt vägledning presterat sämre tidsmässigt.

Place, publisher, year, edition, pages
2016. , 79 p.
Keyword [sv]
Spelmekanik, plattformsspel, vägledning, direkt vägledning, indirekt vägledning, jämförande studie, datorspel, användarundersökning
National Category
Media Engineering
Identifiers
URN: urn:nbn:se:lnu:diva-54623OAI: oai:DiVA.org:lnu-54623DiVA: diva2:948461
Subject / course
Media Technology
Educational program
Interactive Digital Media, 180 credits
Presentation
2016-06-02, P G Vejdes väg, 351 95, Växjö, 14:00 (Swedish)
Supervisors
Examiners
Available from: 2016-08-19 Created: 2016-07-12 Last updated: 2016-08-19Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(3677 kB)9 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 3677 kBChecksum SHA-512
1ae377049c7ef851f46ae141ceff8c650ace2c82dc026472d75374d054d4442ac412c15ab0e28f6eaf8bb4de49afcde86c568f594af809a0b57e8ebe39476f61
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Larsson, Gustav
By organisation
Department of Media Technology
Media Engineering

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 9 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 125 hits
ReferencesLink to record
Permanent link

Direct link