Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Positive and Negative effects of Game Analytics in the Game Design process: A Grounded Theory Study
Uppsala University, Disciplinary Domain of Humanities and Social Sciences, Faculty of Social Sciences, Department of Informatics and Media.
2016 (English)Independent thesis Advanced level (degree of Master (Two Years)), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis
Abstract [en]

The purpose of this Grounded Theory study is to investigate the positive and negative effects of Game Analytics and how it may affect the Game Design process within the Game Development process. This is done by reviewing and observing available source material appertaining to Triple AAA Games Industry Experts regarding the topics of Game Analytics, Gameplay, Game Design as well as Game Development. The source material consists of publications, presentations, articles and lectures directly linked to the aforementioned areas in which will be used to reinforce the theory.

Through the collected data the theory will emerge which will present the potential positive and negative aspects as well as issues regarding using Game Analytics to track the player’s behavior in order to directly affect and possibly alter the Game Design process.

The results highlight the positive aspects of using Game Analytics in the Game Design process in which indicate that it is helpful for the Game Designer to utilize the player’s behavioral data captured from Gameplay. This acts as a powerful extension over the traditional design process. The negative aspects have indicated that Game Analytics is a new practice and is still met with prejudice as it requires a lot of knowledge to be able to be used right in the Game Design process.

The theory indicates that Game Analytics is a step in the right direction as it enables the Game Designer to gain further understanding of their players with the end goal of creating a better Gameplay experience.

Abstract [sv]

Syftet med denna Grounded Theory studie är att undersöka de positiva och negativa effekterna av spelanalys och hur det kan påverka speldesign processen inom spelutvecklings processen. Detta görs genom att granska och observera tillgängligt källmaterial som är relaterat till Triple AAA spelindustrin och experter inom spelbranschen med fokus på spelanalys, spelande, speldesign och spelutveckling. Källmaterialet består av publikationer, presentationer, artiklar och föreläsningar som är direkt kopplade till ovannämnda områden som kommer att användas för att förstärka teorin.

Genom det insamlade källmaterialet kommer teorin att utvecklas som presenterar de potentiella positiva och negativa aspekter om att använda spelanalys för att spåra spelarens beteende för att direkt påverka och eventuellt förändra speldesign processen.

Resultaten framhäver de positiva aspekterna av att använda spelanalys i speldesign processen som tyder på att det är fördelaktigt för speldesignern att utnyttja spelarens beteenderelaterade data tagna från spelet. Detta fungerar som en kraftfull förstärkning av speldesign processen jämfört med den traditionella design processen. De negativa aspekterna har indikerat att spelanalys är en ny praxis och fortfarande kräver en hel del kunskap för att kunna användas direkt i spelet designprocessen.

Teorin indikerar att spelanalys på väg i rätt riktning eftersom det gör det möjligt för speldesigners att få djupare förståelse om hur sina spelare beter sig för att nå sitt slutmål vilket är att skapa en bättre spelupplevelse.

Place, publisher, year, edition, pages
2016. , 55 p.
Keyword [en]
Game Analytics, Game Design, Gameplay, Player Experience, Game Development, Grounded Theory
National Category
Human Computer Interaction
Identifiers
URN: urn:nbn:se:uu:diva-298302OAI: oai:DiVA.org:uu-298302DiVA: diva2:945585
Educational program
Master Programme in Human-Computer Interaction
Presentation
2016-06-01, Ekonomikum, Ekonomikum (plan 3), Kyrkogårdsg. 10, Uppsala, 12:00 (English)
Supervisors
Examiners
Available from: 2016-07-02 Created: 2016-07-01 Last updated: 2016-07-02Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(3497 kB)184 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 3497 kBChecksum SHA-512
188632bc787cbca7039626710cef38f8cfddf88e111c43238d9663a88d0a1467cd65f536828c4a50700d7c98855ca946947b7c01e3efb66b8b9d4e34645f1b9d
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Informatics and Media
Human Computer Interaction

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf