Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Kvinnliga monster och abjekt femininitet: En semiotisk och psykoanalytisk studie av femininitet, feminism och monsterkroppen i tv-serien Penny Dreadful  
Stockholm University, Faculty of Humanities, Department of Media Studies, JMK.
2016 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Studien undersöker hur kvinnliga karaktärer representeras i relation till skräcktematiken i tv-serien Penny Dreadful (2014-). Syftet har varit att studera huruvida det som är typiska kännetecken för skräck kan kopplas till kvinnlighet, femininitet och feminism (det senare då man kan uppfatta ett genuskritiskt samtal i serien). Med hjälp av psykoanalytiska teorier kring abjektion visar analysen hur det som är skrämmande med kvinnor, är skrämmande på andra sätt än vad som är skrämmande med män. Det som är abjekt med kvinnan definieras ofta utifrån hennes sexualitet och biologiska egenskaper, och skapar därmed en feminin monstrositet och således är helt olik den manliga. Detta har till stor del växt fram genom historiska myter, religioner och konst, som har bidragit till könsspecifika monster utifrån stereotyp femininitet, så som häxor, sirener eller Medusa. Genom att utforska tv-seriens karaktärer med hjälp av semiotiska och psykoanalytiska verktyg avslöjas möjliga tolkningar som visar hur nämnda feminina monster tycks grunda sig i manlig rädsla och kvinnan som hot. Kastrationskomplexet som bidragande faktor och den manliga blicken tycks därför kväsa uttryck för kvinnlig frigörelse i serien, genom att sexualisera, plåga och göra kvinnan abjekt och monstruös i direkt genmäle till dessa. Serien tycks därför trots sin genuskritiska diskurs kontrolleras av en manlig blick och ett skoptofiliskt seende, något som möjligtvis bidrar till att kvinnlighet och femininitet kodas som abjekt, och i värsta fall stigmatiserar den feministiska kvinnan.

Place, publisher, year, edition, pages
2016. , 34 p.
Keyword [sv]
Skräck, monster, femininitet, feminism, abjektion, psykoanalys, semiotik, skoptofili, Penny Dreadful, tv-serie, populärkultur, Barbara Creed, Julia Kristeva, Laura Mulvey
National Category
Media and Communications
Identifiers
URN: urn:nbn:se:su:diva-131165OAI: oai:DiVA.org:su-131165DiVA: diva2:936620
Supervisors
Examiners
Note

Reviderad upplaga

Available from: 2016-06-23 Created: 2016-06-14 Last updated: 2016-06-23Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(361 kB)1462 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 361 kBChecksum SHA-512
16c0734f42832ce44d75d9ad39215a561eeb74b7913b99a0511de74854e7ad75998322ff2c3a49bf8cb19488855dd7841a48f4bbef9cb5dd58de00721139b7b9
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
JMK
Media and Communications

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 1462 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 332 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf