Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Interaktivitet inom cutscenes: Immersion och hur den påverkas
University of Skövde, School of Informatics.
2016 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Interactivity in Cutscenes : Immersion and How It Is Affected (English)
Abstract [sv]

I denna rapport dokumenteras en studie som undersöker hur spelare reagerar på en interaktiv cutscene jämfört mot hur de reagerar på en icke-interaktiv cutscene. Studien undersöker också huruvida en cutscene påverkar spelarens immersion.

För att samla in information används en kvalitativ studie, där deltagarna observeras och sedan intervjuas i samband med att de spelar igenom en kort artefakt. Artefakten är uppbyggd som ett plattformsspel som innehåller två cutscenes, varav en är interaktiv och den andra icke-interaktiv.

Resultatet av studien visar att en interaktivcutsceneinte stör spelaren likamycket som en icke-interaktiv cutscene, och att spelaren därför föredrar interaktiva cutscenesi de spel de spelar. Studien visar även att cutscenesinom ett spel inte stör spelarens immersion nämnvärt.

Place, publisher, year, edition, pages
2016. , 40 p.
Keyword [sv]
Game Studies, spel, cutscenes, interaktivitet, immersion
National Category
Computer and Information Science
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-12392OAI: oai:DiVA.org:his-12392DiVA: diva2:935073
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Game Writing
Supervisors
Examiners
Available from: 2016-06-28 Created: 2016-06-10 Last updated: 2016-06-28Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(762 kB)