Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Ljudutbredning i virtuella miljöer: Hur påverkas objektlokalisering av realtidsgenererad ljudfysik?
University of Skövde, School of Informatics.
2016 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Sound propagation in virtual environments : How is object localization in gameplay affected by realtime generated audio physics? (English)
Abstract [sv]

Denna rapport undersöker hur realtidsgenererad ljudfysik påverkar spelarens

lokaliseringsförmåga i virtuella miljöer. Undersökningen grundas i forskning kring

rumsuppfattning och hörsel.

För att testa detta har två videoklipp skapats. Ett av videoklippen visar en 3d-miljö

med realtidsgenererad ljudfysik skapad av mjukvaran GSound (2012). Det andra visar

samma scen utan ljudeffekter som är realtidsgenererade. Respondenterna har fått ta

del av dessa videoklipp och därefter intervjuats i semistrukturerade intervjuer.

Place, publisher, year, edition, pages
2016. , 21 p.
Keyword [sv]
Ljudutbredning, realtid, ljudfysik, objektlokalisering
National Category
Media and Communication Technology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-12377OAI: oai:DiVA.org:his-12377DiVA: diva2:934982
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Sound/Music
Supervisors
Examiners
Available from: 2016-06-14 Created: 2016-06-09 Last updated: 2016-06-14Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(985 kB)