Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Uncontainable Life: A Biophilosophy of Bioart
Linköping University, Department of Thematic Studies, The Department of Gender Studies. Linköping University, Faculty of Arts and Sciences.ORCID iD: 0000-0001-8520-6785
2016 (English)Doctoral thesis, monograph (Other academic)Alternative title
Otyglat liv : Biokonst och biofilosofi (Swedish)
Abstract [en]

Uncontainable Life: A Biophilosophy of Bioart investigates the ways in which thinking through the contemporary hybrid artistico-scientific practices of bioart is a biophilosophical practice, one that contributes to a more nuanced understanding of life than we encounter in mainstream academic discourse. When examined from a Deleuzian feminist perspective and in dialogue with contemporary bioscience, bioartistic projects reveal the inadequacy of asking about life’s essence. They expose the enmeshment between the living and non-living, organic and inorganic, and, ultimately, life and death. Instead of examining the defining criteria of life, bioartistic practices explore and enact life as processual, differential, and always already uncontainable, thus transcending preconceived material and conceptual boundaries.

In this way, this doctoral thesis concentrates on the ontology of life as it emerges through the selected bioartworks: “semi-living” sculptures created by The Tissue Culture and Art Project and the performance May the Horse Live in Me (2011) by L’Art Orienté Objet. The hope is that such an ontology can enable future conceptualisations of an ethico-politics that avoids the anthropocentric logic dominant in the humanities and social sciences.

Abstract [sv]

Otyglat liv: Biokonst och biofilosofi undersöker hur biofilosofisk praktik och biokonst, alltså tänkande genom samtida hybrida konstnärliga-vetenskapliga praktiker, kan bidra till en mer nyanserad förståelse av liv än vad vi vanligtvis möter i akademiska diskurser. Med utgångspunkt i ett feministiskt deleuzianskt perspektiv, och i dialog med samtida biovetenskap, pekar biokonstnärliga projekt på det otillräckliga i att ställa frågor om livets innehåll. Projekten tydliggör istället hur det levande och det icke-levande, det organiska och oorganiska, precis som liv och död, är sammanflätade. Istället för att sätta upp fasta kriterier för liv undersöker och framställer biokonstnärliga praktiker liv som en differentiell process, i sig omöjlig att fastställa och därmed något otyglat, som överskrider uppsatta gränser mellan det materiella och föreställda.

Följaktligen fokuserar föreliggande avhandling på livets ontologi så som den framträder i ett urval av biokonstnärliga arbeten: ”semi-levande” skulpturer skapade av The Tissue Culture and Art Project, samt performance-konstverket May the Horse Live in Me (2011) av L’Art Orienté Objet. Förhoppningen är att en sådan ontologi kan möjliggöra framtida begreppsliggöranden av en etisk politik som undviker den antropocentriska logik som dominerar humaniora och samhällsvetenskap idag.

Place, publisher, year, edition, pages
Linköping: Linköping University Electronic Press, 2016. , 233 p.
Series
Linköping Studies in Arts and Science, ISSN 0282-9800 ; 666
Keyword [en]
Bioart, uncontainable life, the non/living, death, continental philosophy, feminist theory, Deleuze and Guattari studies, posthumanist feminism, critical life studies, animal studies, gender, bioscience, biotechnology, matter, assemblage, affect, human/nonhuman relations.
Keyword [sv]
Biokonst, otyglat liv, the non/living, död, kontinental filosofi, feministisk teori, studier av Deleuze och Guattari, posthumanistisk feminism, kritiska livsstudier, djurstudier, genus, biovetenskap, bioteknologi, materia, assemblage, affekt, mänskliga/icke-mänskliga relationer
National Category
Gender Studies Social Anthropology Ethnology Cultural Studies Philosophy
Identifiers
URN: urn:nbn:se:liu:diva-126670DOI: 10.3384/diss.diva-126670ISBN: 978-91-7685-885-1 (print)OAI: oai:DiVA.org:liu-126670DiVA: diva2:916178
Public defence
2016-04-22, TEMCAS, TEMA-huset, Campus Valla, Linköping, 10:00 (English)
Opponent
Supervisors
Available from: 2016-04-01 Created: 2016-04-01 Last updated: 2016-06-07Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1260 kB)510 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1260 kBChecksum SHA-512
09ce4f109c5584df6e545f8ee9a8b940a25920ecde8d603b9c04353a243734b0b01cd6f98a4cb9603a6b9b95cae0305149de043b5a1a4d29c9c9f147943d91d0
Type fulltextMimetype application/pdf
omslag(101 kB)35 downloads
File information
File name COVER01.pdfFile size 101 kBChecksum SHA-512
526c6464aec251b3cac7a24fac7edc174d347d3d9cb12ab04e7d03df9ffa78bea4763190ddaf69080f326e610679d31c31747541e47fb3952904fc165e7bdd96
Type coverMimetype application/pdf

Other links

Publisher's full text

Authority records BETA

Radomska, Marietta

Search in DiVA

By author/editor
Radomska, Marietta
By organisation
The Department of Gender StudiesFaculty of Arts and Sciences
Gender StudiesSocial AnthropologyEthnologyCultural StudiesPhilosophy

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 510 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

doi
isbn
urn-nbn

Altmetric score

doi
isbn
urn-nbn
Total: 5138 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf