Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Genom odöda stilar och transformerade masker: Populärkulturell återanvändning av Goyas och Fuselis konst i nyadaptionen av slasherfilmen Terror på Elm Street
Linnaeus University, Faculty of Arts and Humanities, Department of Music and Art.
2015 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesisAlternative title
Immortal styles and transformed masks (English)
Abstract [sv]

Studien undersöker användningen av Goyas etsning När förnuftet sover kommer monstren och Fuselis oljemålning Nattmaran som förekommer i slasherfilmen Terror på Elm Street (2010). Konstverken är placerade i en scen där konstverken bland annat får en självrefererande roll eftersom det som sker i konstverken även sker i filmen. Syftet med studien är att undersöka vad konstverken fyller för funktion i filmen och att undersöka om det finns stilistiska och tematiska likheter mellan konstverken och filmen trots att det skiljer ungefär 200 år mellan dem. De båda konstverken analyseras semiotiskt och filmen analyseras främst utifrån studiens teoretiska perspektiv: intermedialitet, transmediering och intertextualitet.

 

Resultatet visar att slasherfilmer och skräckfilmer är väldigt flitiga med användandet av intertextuella referenser och självrefererande uttryck men att det är svårt att veta exakt vad konstverken har för betydelse. Tidigare forskning visar att tidig skräckfilm inspirerades av gotiska romaner och romantiska konstverk vilka transmedierades till filmmediet när det var tekniskt möjligt. Mellan konstverken och filmen går det att hitta flera stilmässiga och tematiska likheter som är typiska för det som började framhävas under romantiken. Terror på Elm Street (2010) bär på flera postmoderna drag, bland annat eftersom filmen kombinerar uttryck från det förflutna och berör gränsen för vad som ses som fin- respektive populärkultur.

Abstract [en]

This study examines Goya’s etching The Sleep of Reason Produces Monsters and Fuseli’s The Nightmare and how they are used in the slasher movie A Nightmare on Elm Street (2010). The purpose of this study is to explore the artworks and their role within the movie and examine if it is possible to distinguish stylistic and thematic similarities between the works despite being separated by approximately 200 years. The artworks are analyzed according to a semiotic method, while the movie is analyzed mainly using the study’s theoretical aspects: intermediality, transmediality and intertextuality. The result shows that intertextual references and self-referential expressions are frequently used in slasher movies. However, the specific role which these artworks play in the movie is often hard to decipher. There are several similarities between the artworks and the movie and previous studies shows that early horror movies were influenced by gothic novels and romantic paintings which were transmediated to fit the film medium. The art works used in A Nightmare on Elm Street (2010) have the same motifs as part of the film’s story and are also part of a postmodern trend of mixing between so called high culture and popular culture.

Place, publisher, year, edition, pages
2015. , 46 p.
Keyword [en]
Slasher, romanticism, gothic, horror, Goya, Fuseli, A Nightmare on Elm Street, nightmares, intertextuality, transmediation, intermediality, self-reference, gothic novel
Keyword [sv]
Slasher, romantik, gotik, skräck, Goya, Fuseli, Terror på Elm Street, mardrömmar, intertextualitet, transmediering, intermedialitet, självrefererande uttryck, gotisk novell, skräckfilm, konst
National Category
Art History
Identifiers
URN: urn:nbn:se:lnu:diva-50122OAI: oai:DiVA.org:lnu-50122DiVA: diva2:908567
Subject / course
Art Science
Educational program
Arts and Culture Programme, 180 credits
Supervisors
Examiners
Available from: 2016-03-24 Created: 2016-03-02 Last updated: 2016-05-03Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1155 kB)239 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1155 kBChecksum SHA-512
11574a85cbff90bc83efe042e3c75d7bcb7b6a8fbc35437b601629f81fa7d1d8e18e2c6be7f5a580d4855292b4d8b01e404f37e1838214436cb76711724d2ece
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Bjerre, Tobias
By organisation
Department of Music and Art
Art History

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 239 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 322 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf