Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
E-sportbranschen: En studie om tillväxt och möjligheter
Uppsala University, Disciplinary Domain of Humanities and Social Sciences, Faculty of Social Sciences, Department of Business Studies.
Uppsala University, Disciplinary Domain of Humanities and Social Sciences, Faculty of Social Sciences, Department of Business Studies.
2016 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Denna uppsats beskriver framväxten av e-sporten och vilka faktorer som ligger bakom utvecklingen samt hur ekonomiskt attraktiv branschen är idag. För att besvara frågorna används Porters femkraftsmodell. Uppsatsen består främst av fyra kvalitativa intervjuer som gjorts med personer med olika bakgrund inom e-sporten för att få en så bred bild av branschen som möjligt.I analysen beskrivs att framväxten med allt fler spelare/åskådare till stor del beror av teknikutvecklingen med allt bättre och snabbare internetkommunikation vilket gjort att det har blivit lättare att titta på e-sport där streamingtjänsten Twitch har varit en betydelsefull faktor för framgången. När det blivit många spelare/åskådare blev allt fler sponsorer intresserade vilket bidrog det till uppsvinget för ekonomin i e-sportsbranschen.Enligt Porters modell är e-sportbranschen idag en ekonomiskt attraktiv bransch. E-sportenhar växt mycket snabbt och det finns inget som talar för att tillväxten ska avta så länge tittarna och åskådarna får uppleva högklassiga sändningar med professionella kommentatorer. E-sporten är nu en stark bransch med mer än 500 000 spelare/åskådare i Sverige (Saljarnas, 2014). Framgången beror på att kunderna/tittarna är aktiva och måna om branschen och för att detta ska fortgå gäller det att e-sportsleverantörerna utvecklar spel och tävlingar som kunderna/åskådarna vill.Åskådarna har ökat från 70 till 134 miljoner från år 2014 till 2015 (Superdataresearch, 2015). För sponsorernas del är detta en stor möjlighet att nå ut till allt fler kunder. Att investera i e-sport är kan vara ekonomiskt lönsamt då man når ut till en mycket stor kundgrupp.

Place, publisher, year, edition, pages
2016. , 30 p.
Keyword [sv]
E-sport, Twitch, Porters femkraftsmodell, DreamHack, Åskådare, Sponsorer
National Category
Business Administration
Identifiers
URN: urn:nbn:se:uu:diva-276768OAI: oai:DiVA.org:uu-276768DiVA: diva2:903444
Subject / course
Business Studies
Educational program
Systems in Technology and Society Programme
Supervisors
Available from: 2016-02-16 Created: 2016-02-15 Last updated: 2016-02-16Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(786 kB)368 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 786 kBChecksum SHA-512
267161ea525dbea891f883e3f961652abb04f3ba7a17cd94dcec11edff38a156bff6c6ff20328cf522f5772a0f26c3a3d6467f656ae7a707fccd70d9a7f16d7a
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Business Studies
Business Administration

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 368 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 1313 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf