Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Att vara i strömmen: En fältteoretisk analys av Twitch & Starcraft II
Södertörn University, School of Culture and Education.
2015 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesisAlternative title
Being in Stream : A Field Analysis of Twitch & Starcraft II (English)
Abstract [sv]

Syftet med föreliggande studie är att undersöka Twitch, en plattform för live-strömmat dataspelande, i förhållande till dess aktörers interaktioner. För att avgränsa studien har ett av de hundratals spel som strömmas på Twitch valts ut; Starcraft II. Genom att behandla Starcraft II & Twitch som ett spänningsfält där polariteter, kapital och dess aktörer strukturerar fältet, utformas en teoretisk modell utifrån Bourdieus fältteori (1984; 1986; 1990) och Goffmans (1959) teorier för mikrosocialt handlande. Det framkommer att fältet går att analysera som ett kulturellt sådant, där professionella gamers och personligheter samt cyniska och oförställda framföranden står i motsatsförhållande. Pro-gamers är fältets rena kulturella kapital medan personligheter korrumperar sitt kapital med socialt och ekonomiskt kapital för att bli erkända på fältet. Cyniska framföranden tar avstånd från ’rollen’ som strömmare medan oförställda framföranden omfamnar den. Fältets viktiga interaktionspunkter och markörer mellan strömmare och tittare är: teammaskopier, moderatorstatus, spelmässigt anknutna symboler för skicklighet, spelregion, emoticons, memes, exkludering och inkludering, Tittarna investerar kapital (tidsmässigt, ekonomiskt, socialt och kulturellt) för att bli del av de olika gemenskaperna som existerar dels på Twitch, men också överlappar på plattformar relaterade till Starcraft II. Sammanfattningsvis struktureras fältet utefter dels spelmässig skicklighet och kunnighet och dels distansen till rollen som strömmare.

Place, publisher, year, edition, pages
2015. , 51 p.
Keyword [sv]
Twitch, Starcraft II, nätgemenskap, interaktioner, fältanalys
National Category
Media and Communications
Identifiers
URN: urn:nbn:se:sh:diva-29333OAI: oai:DiVA.org:sh-29333DiVA: diva2:897527
Subject / course
Media and Communication Studies
Uppsok
Social and Behavioural Science, Law
Supervisors
Examiners
Available from: 2016-01-26 Created: 2016-01-25 Last updated: 2016-01-26Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(4671 kB)124 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 4671 kBChecksum SHA-512
b434dc2b124b0647b60f0cf62509b4e47902db4ab3649e3c5439d3132848c85d9f05b53f5f6e1aec49f7a5075a80ed2fc9210a8b0cb1119218708fd9a75771e9
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Culture and Education
Media and Communications

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 124 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 192 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf