Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Förpackningsdesign i genusperspektiv: En granskning av duschcremesförpackningar
Dalarna University, School of Technology and Business Studies, Graphic Arts Technology.
2015 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesisAlternative title
Packaging design in gender perspective : An examination of shower gel packaging (English)
Abstract [sv]

Färg och form kan bidra till att skapa uppmärksamhet, förmedla budskap och

skapa känslor som i sin tur kan öka sannolikheten av att kunden genomför

köpet. Förpackningens färg och form bör synkronisera för att budskapen inte

ska motsäga varandra, och det är mycket viktigt att designen lämpar sig till

målgruppen. Färg kan ses som ett språk som kommunicerar med konsumenten,

och att förstå detta språk kan vara ett starkt redskap inom marknadsföring och

design. Det är vanligt att förpackningsdesign riktas mot något eller bägge könen

och att ge produkten en karaktär av maskulint eller feminint kan vara ett

effektivt tillvägagångssätt att särskilja produkten från resterande sortiment. I

samband med färg och form är det nödvändigt att förstå konsumentens behov

samt användning av produkten, och det är viktigt att skapa en god design riktad

mot rätt målgrupp. Det är viktigt att förstå vad konsumenten attraheras till och

vad som lockar till att genomföra ett köp.

Syftet med denna studie var att ta reda på varför förpackningsdesign för

duschcreme specificerade för kvinnor respektive män skiljer sig, och vad som

anses vara kvinnligt och manligt när det kommer till färg och form, i samband

med duschcremesförpackningar. För att ta reda på detta genomfördes en visuell

innehållsanalys samt en enkätundersökning. Resultatet som genererades av

dessa metoder sammanfattades i tabeller och diagram, som tydligt visar de

färger som anses vara maskulina samt feminina. Mörka färger, som svart och

blått, anses vara maskulina medan ljusa färger och rosa toner anses vara

feminina. Mjuka grafiska element och former kopplas till femininitet medan

motsatsen kopplas till maskulinitet. Slutsatsen av detta är att anledningen till att

förpackningarna skiljer sig är för att lättare kommunicera med målgruppen, och

i detta fall via färg och form.

Abstract [en]

Color and shape may contribute to creating attention, conveying messages and

create feelings, which in turn can increase the likelihood that the customer

makes the purchase. Packaging color and shape should synchronize so that the

messages don’t contradict each other, and it is very important that the design is

suitable to the targeted audience. Color can be seen as a language that

communicates with the consumer, and understanding this language can be a

powerful tool in marketing and design. It is common that packaging design is

directed towards one or both sexes and to give the product a character of

masculine or feminine can be an effective approach to distinguish the product

from the remaining range. In conjunction with the color and shape, it is

essential to understand the needs and use of the product for the consumer, and it

is important to create a good design targeted towards the right audience. It is

important to understand what consumers are attracted to and what attracts to

make a purchase.

The purpose of this study was to find out why packaging design for shower gel

specified for women and men differ, and what is considered feminine and

masculine when it comes to color and shape, in conjunction with shower gel

packaging. To find out about this, a visual content analysis and a survey were

performed. The results generated by these methodologies were summarized in

tables and charts, which clearly shows the colors that are considered masculine

and feminine. Dark colors, such as black and blue, are considered masculine

while bright colors and pink tones are considered feminine. Soft graphic

elements and shapes are linked to femininity while the opposite is linked to

masculinity. The conclusion is that the reason that the package designs are

different is to make it easier to

communicate with the targeted audience, and in

this case through color and shape.

Place, publisher, year, edition, pages
2015.
Keyword [en]
Design, packaging design, shape, color, gender, target group
Keyword [sv]
Design, förpackningsdesign, form, färg, genus, målgrupp
National Category
Visual Arts
Identifiers
URN: urn:nbn:se:du-20822OAI: oai:DiVA.org:du-20822DiVA: diva2:896469
Available from: 2016-01-21 Created: 2016-01-21

Open Access in DiVA

fulltext(2203 kB)177 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 2203 kBChecksum SHA-512
d16a1659f2c378d53c016f7ed64f26a306130b02396da52a93de085d6c4fd4e4127a32a6b9a909e6165f41f85b543a9fa932b251c553aa721ea52253c9145f78
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Graphic Arts Technology
Visual Arts

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 177 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 1001 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf