Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Combining Digital Games and Rehabilitation
Halmstad University, School of Information Technology.
Halmstad University, School of Information Technology.
2015 (English)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

AbstraktGenom att använda digitala verktyg går det att stödja barn som är i behov av rehabilitering och på så sätt underlätta deras vardagliga liv. Digitala verktyg som inkluderar ett salutogent perspektiv blir ett allt mer förekommande tillvägagångsätt för att behandla och främja hälsa över en längre tid. Denna form av verktyg kan tillhandahålla aspekter som social interaktion, lärande, kamratstöd, motivation och underhållning. Genom att kombinera och sammanföra dessa aspekter med spelutveckling hoppas vi kunna svara på frågan: Hur kan spelmekaniker integreras och designas in i digitala verktyg för att användas som stöd för barn i rehabiliteringsprocesser?

Studien har genom ett holistiskt perspektiv överblickat problemområdet och tagit hjälp av metoder från designforskningen för att praktiskt utforska frågeställningen. I studien har barn som inte lider av någon sjukdom inkluderats i en deltagande designprocess för att få feedback under hela utvecklingen. Detta gjordes för att bättre lämpa de framtagna prototyperna för en riktig slutanvändare i dess verkliga miljö. Även en sjuksköterska har intervjuats för att bredda vårt perspektiv inom vården.

Vår slutsats är att en kombinerad metod som omfattar både riktlinjer från Serious Games och traditionell speldesign stärker spelets syfte som en helhet och bidrar med andra viktiga egenskaper som kan användas inom ramen för digitala rehabiliteringsverktyg. Vårt resultat avbildas i de prototyper som utvecklats samt de riktlinjer i hur mätning kan genomföras och designas i detta sammanhang. Dessa erfarenheter och kunskaper kan användas för att bidra till utvecklingen av liknande digitala spel och verktyg för barn.

Nyckelord: Mätning inom spel, Kamratstöd, Salutogent perspektiv, Serious Games, Spelutveckling, Spelutveckling, barn och rehabilitering.

Place, publisher, year, edition, pages
2015.
National Category
Information Systems
Identifiers
URN: urn:nbn:se:hh:diva-30188OAI: oai:DiVA.org:hh-30188DiVA: diva2:895415
Subject / course
IT-economist
Supervisors
Examiners
Available from: 2016-01-19 Created: 2016-01-19 Last updated: 2016-01-19Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(5856 kB)102 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 5856 kBChecksum SHA-512
4bba7e6a4c81e56275e408bf1094aead58d48f7a097fc8f76822a6479da80bfb31464db4e07a66f7a6b0127645ce9cf9e3774ad2230c55be13d7d6e11da94e75
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Information Technology
Information Systems

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 102 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 151 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf