Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Hur är spelen en del av processen?: Konsumenter av app-spel och deras köpbeslutprocess
Linnaeus University, School of Business and Economics, Department of Organisation and Entrepreneurship.
Linnaeus University, School of Business and Economics, Department of Organisation and Entrepreneurship.
2015 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Bakgrund och problemdiskussion:

För att företag ska skapa värde och värdefulla relationer är det viktigt att de förstår sig

på sina kunder och vad de efterfrågar. Det gäller inte minst i app-spelbranschen där

inträdesbarriärerna är små vilket resulterar i många aktörer och hård konkurens.

Köp(beslut)processen är en modell som används för att förklara hur konsumenter går

tillväga för att köpa produkter. Tidigare studier visar att köpprocessen kan se

annorlunda ut beroende på vilken typ av produkt det gäller. Det finns få studier som

behandlar konsumenters beteende vid köp av app-spel och flera exempel pekar på att

det finns en bristande förståelse för konsumenterna på app-spels marknaden.

Problemformulering: Hur går konsumenter från att söka efter ett app-spel till att ladda

ner det i förhållande till köp(beslut)processen?

Studiens syfte: Studiens syfte är att ta fram en modell som beskriver processen

konsumenter går igenom, från behov till nedladdning av spel, för att speltillverkare ska

få en förståelse för konsumenterna på app-spelmarknaden.

Metod: Studiens metod består av en kvalitativ forskningsstrategi med semistrukturerade

intervjuer på sex personer från populationen frekventa app-spelanvändare.

Slutsats: Processen vid köp av app-spel sker ofta väldigt snabbt på grund av lågt

köpengagemang och små risker. Stimuli väcker ett behov hos konsumenten som många

gånger är nog med information för att konsumenten ska fatta ett beslut om att ladda ned

spelet. Vid större köpengagemang går konsumenten förutom behovsupptäckt även

igenom stegen informationssökning och utvärdering. Steget köpbeslut finns inte i

processen vid köp av app-spel eftersom det inte finns utrymme för ny information att

framkomma från det att konsumenten går från köpintention till köpbeslut.

Place, publisher, year, edition, pages
2015. , 47 p.
Keyword [sv]
Köpbeslutprocessen, konsumentbeteende, mobilspel, app-spel, köpbeteende
National Category
Business Administration
Identifiers
URN: urn:nbn:se:lnu:diva-45828OAI: oai:DiVA.org:lnu-45828DiVA: diva2:847977
Subject / course
Business Administration - Marketing
Educational program
Enterprising & Business Development, 180 credits
Supervisors
Examiners
Available from: 2015-08-24 Created: 2015-08-22 Last updated: 2015-08-24Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(920 kB)245 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 920 kBChecksum SHA-512
af58d06b5eb88138d19e1056cf67f9bba419fb940f92d81809392dac3bc551e9e9eeb907ac386c9a13b2b1620ca443e484ead8d0ee78659f2aa16a827715323a
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Stark, EmilAdolfsson, Lucas
By organisation
Department of Organisation and Entrepreneurship
Business Administration

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 245 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 258 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf