Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
SiLu: Riktlinjer för spelmotor
Blekinge Institute of Technology, School of Engineering, Department of Systems and Software Engineering.
Blekinge Institute of Technology, School of Engineering, Department of Systems and Software Engineering.
2008 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor)Student thesisAlternative title
SiLu : Guidelines for game engine (English)
Abstract [sv]

Spelmotor är benämningen på den komponent som hanterar en del av mekaniken i ett datorspel. Förutom funktioner för grafik, fysik etc. finns också funktioner för rörelser, interaktion med världen etc. I detta examensarbete går vi in på hur en spelmotor för morgondagens mobiltelefon kan se ut, samt vad dagens mobiltelefoners hårdvara och mjukvara saknar för att dagens PC-spel ska kunna portas till dem. Stödet för att spela avancerade spel på mobiltelefoner växer ständigt och inom några år bör hårdvaran vara ungefär densamma som på PC. För att kunna använda maximal kraft ur en avancerad mobiltelefon (utan flera års utvecklingstid) behövs någon sorts motor vilket saknas i dagsläget, riktlinjer för denna motor är målet med det här examensarbetet. Vi har granskat ett fåtal befintliga spelmotorer för PC-datorer och med hjälp av litteraturanalys, experiment och intervjuer kommit fram till ett svar. Som grafik bibliotek har vi valt OpenGL-ES 2.0 som har stöd för den funktionalitet som krävs. Vårt mål med arbetet, och även en hypotes har varit att användaren inte ska behöva specifika mobiltelefon-kunskaper för att använda den slutgiltiga spelmotorn. För grundläggande användning av en välstrukturerad spelmotor krävs inga avancerade programmeringskunskaper. Därför har vi valt att genomföra detta examensarbete för att underlätta framtida spelutveckling på mobiltelefoner med hjälp av OpenGL-ES 2.0.

Place, publisher, year, edition, pages
2008. , 34 p.
Keyword [sv]
spelmotor, mobiltelefon, riktlinjer, OpenGL-ES, 3D, 2D, spel
National Category
Computer Science Software Engineering
Identifiers
URN: urn:nbn:se:bth-2691Local ID: oai:bth.se:arkivex900AC63CD4A7E21CC125745E0029F648OAI: oai:DiVA.org:bth-2691DiVA: diva2:829980
Uppsok
Technology
Supervisors
Available from: 2015-04-22 Created: 2008-06-04 Last updated: 2015-06-30Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(3026 kB)44 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 3026 kBChecksum SHA-512
4db9d05ecc13d1b78bcd4fb9ca839145c2b68664c2150d80b615e95f814711a133c8b46b29a0cbeed3ffdbb0281d303a31648b4fd7be3b6de9c1dd9f0487799b
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Systems and Software Engineering
Computer ScienceSoftware Engineering

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 44 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 50 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf