Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
”Det som skvalper omkring i hjärnan är det som kommer ut.”: En intervjustudie av kompositionsprocessen i folkmusik.
Karlstad University, Faculty of Arts and Social Sciences (starting 2013), Department of Artistic Studies.
2014 (Swedish)Independent thesis Basic level (professional degree), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesisAlternative title
“That which splashes around in your brain is what comes out” : An interview based study about the process of composing in Swedish traditional music (English)
Abstract [sv]

Syftet med denna studie är att ta reda på hur kompositörer inom genren svensk folkmusik idag går till väga när de komponerar ny musik, hur deras arbetsprocess ser ut och vilka arbetssätt de använder sig av. Det teoretiska perspektivet är hämtat från Stan Bennet och Max Grafs tidigare forskning om hur kompositionsprocessen ser ut för kompositörer inom konstmusikgenren. Ett didaktiskt perspektiv används också som utgångspunkt. Bakgrunden till arbetet baserar jag på tidigare forskning om kompositionsprocessen, forskning om gehörsmusik och kreativitet och idé-skapande. Jag ser även till vikten av att tränas i sitt divergenta tänkande som komponerande innebär. Undersökningen har gjorts genom kvalitativa intervjuer med tre kompositörer inom genren svensk folkmusik. Studien fokuserar på deras respektive processer och ifall det finns gemensamma drag de tre kompositörerna emellan. Resultatet visar att processen kan se väldigt olika ut, och att såväl intuitivt eller omedvetet som aktivt och medvetet komponerande sker. Något som är viktigt för kompositionen är att det finns en naturlighet i processen, att låten inte ska vara framtvingad även om kompositören arbetar aktivt med komponerandet av låten, samt att arbetsprocessen är individuell på så sätt att varje kompositör kan ha flera tillvägagångssätt Slutligen diskuteras även hur komponering kan användas i en undervisningssituation.

Abstract [en]

The purpose of this study is to see how composers in the genre “Swedish traditional music” work as they compose new music, to see their working process and what working methods they use. I will be using the theoretical perspective of Stan Bennett and Max Graf earlier research on the process in composing music in classical music. A didactic perspective is also used. I base my work on earlier researches in the area of composing, the creative process and creation in other areas. I also see to importance of divergent mind processes, which is a part of the process of composing. The study has been done by qualitative interviews of three composers in the genre of Swedish traditional music. The study focuses on their separate processes and common features. The result shows that the process can be diversified, and both intuitive and active thinking processes are being used. It is important that there is naturalness in the process. Although it´s an active process of composing, the song can´t be forced. I will present each composer one at the time and then summarize, this because the working process is so individual and each composer can have various processes. Finally I see to how composing can be used in the art of teaching.

Place, publisher, year, edition, pages
2014. , 47 p.
Keyword [en]
Swedish traditional music, composition, the process in composing, improvisation, creation, creativity, divergent thinking
Keyword [sv]
svensk folkmusik, komposition, kompositionsprocessen, improvisation, skapande, kreativitet, divergent tänkande
National Category
Music
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kau:diva-36724OAI: oai:DiVA.org:kau-36724DiVA: diva2:825397
Subject / course
Teacher Education - Music
Educational program
Teacher education
Supervisors
Examiners
Available from: 2015-06-23 Created: 2015-06-23 Last updated: 2015-06-23Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Arkivfil(1034 kB)198 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1034 kBChecksum SHA-512
6c64844fa1a2507e0e962dd9332a4d090d777a767133bb659fab76f7e088951cb4f87f3242bdd83a2d8d74d849e266c875dcda3c29025ba18b3b77f12bd95be7
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Artistic Studies
Music

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 198 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 60 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf