Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Från C-dur till Eb-moll: En analys av svensk pop med neo-Riemannianska operationer
Uppsala University, Disciplinary Domain of Humanities and Social Sciences, Faculty of Arts, Department of Musicology.
2012 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Populärmusik svämmar över av harmoniska förlopp hämtade ur både folk- och konstmusik, vilket har föranlett att inget samförstånd finns kring huruvida sådan musik bör analyseras. Det har emellertid gjorts analyser av angloamerikansk populärmusik utifrån neo-Riemanniansk teori, där musikanalytikerna menat att detta förfarande haft god förklaringskraft. Ambitionen med denna studie var att bidra till neo-Riemanniansk teoriutveckling. Detta genom att analysera ackordprogressioner från fyra svenska populärmusikaliska verk, där vedertagna analysverktyg, som exempelvis funktionsanalys, inte antogs vara fruktbara. Analyserna av ackordprogressionerna gjordes med utgångspunkt i neo-Riemanniansk teori, därefter tonalt (funktionsanalys) och modalt. Detta trefaldiga tillvägagångssätt ansågs vara relevant för att visa på olika analysmetoders fruktbarhet. Resultatet visade att neo-Riemanniansk teori enbart kan förklara förhållandet mellan två konsonanta treklanger, dock alla ackordförhållanden i denna analys, men inte ett musikstycke i sin helhet. Vid analys av låtar med septimackord hade ett neo-Riemannianskt förfarande inte god förklaringskraft, där i stället funktionsanalys kunde förklara ackordprogressioner bättre. Dessa två analysverktyg kompletterade varandra, medan musikexemplen var svåra att förklara modalt.

Place, publisher, year, edition, pages
2012. , 28 p.
Keyword [sv]
Neo-Riemanniansk teori, NRO, populärmusik, tonal, funktionsanalys, modal, modus
National Category
Musicology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:uu:diva-255808OAI: oai:DiVA.org:uu-255808DiVA: diva2:823587
Educational program
Freestanding course
Supervisors
Examiners
Available from: 2016-01-08 Created: 2015-06-18 Last updated: 2016-01-08Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Kanidatuppsats.Rappling(640 kB)102 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 640 kBChecksum SHA-512
3046c5f58319ccfe5ddab9f392db439b97bf52c16922c4e69ed6841bacc810d666bf4b7295e9b1e80bd2742c4707ea4cefea37697ba64cca1c3367e80ef6ef20
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Musicology
Musicology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 102 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 353 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf