Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Gamification som möjliggörare för att motivera användare av system för tillverkningsindustrin
Karlstad University, Faculty of Arts and Social Sciences (starting 2013), Karlstad Business School.
2015 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesisAlternative title
Gamification as an enabler to motivate users of systems for the manufacturing industry (Swedish)
Abstract [sv]

Gamification är en strategi som använder spelmekanismer och spelkomponenter för att skapa motivation och engagemang hos användare av olika typer av system. Denna studie syftar till att undersöka om gamification kan användas för att motivera användare av system för tillverkningsindustrin.

Studien har genomförts med en initial litteraturstudie och kvalitativa intervjuer med experter inom gamification samt utveckling av system för tillverkningsindustrin. Intervjufrågor har därefter ställts mot tidigare genomförd forskning, för att identifiera möjliga resultat.

Resultatet av denna studie visar att spelmekanismer och spelkomponenter skulle kunna användas i ett system för tillverkningsindustrin, förutsatt att det finns ett tydligt affärsmål, mätbar och användbar data samt identifierade drivkrafter hos organisationens maskinoperatörer. Vidare har ett antal punkter identifierats som kan vara motiverande för en användare av system för tillverkningsindustrin:

  • Möjlighet för operatörerna att följa utvecklingen i sitt expertområde
  • Kartläggning av operatörernas drivkrafter, vilken därefter används för att förbättra operatörernas arbetssituation, med exempelvis mer givande uppgifter
  • Belöningar som utdelas är matchade mot operatörernas preferenser, med syfte att vara mer effektiva som motivationsskapare
Place, publisher, year, edition, pages
2015. , p. 50
Keywords [sv]
Gamification, Motivation, System, Tillverkningsindustrin, MES, Manufacturing Execution System
National Category
Information Systems
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kau:diva-36445Local ID: 664OAI: oai:DiVA.org:kau-36445DiVA, id: diva2:822407
External cooperation
Sogeti Sverige AB
Subject / course
Information Systems
Educational program
Study Programme in IT design, 180 hp
Supervisors
Examiners
Available from: 2015-06-30 Created: 2015-06-16 Last updated: 2018-01-11Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(905 kB)208 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 905 kBChecksum SHA-512
b95be6cdf5e26e74a0490c3474a22962c9b6a092fc34ec82e61dd3feaf03b9a38499fe441af8bd83b6ccfd7fe0470603e970d365a7e75a7d9c35c3b2f1fe9f92
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Karlstad Business School
Information Systems

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 208 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 366 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf