Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Händelsehantering i komponentbaserade spelmotorer: Utvärdering av två tekniker
University of Skövde, School of Informatics.
2015 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Event Handling in Component Based Game Engines : Evaluation of two techniques (English)
Abstract [sv]

Spelmotorer är en viktig del av utveckling av spel. Spel är i grunden händelsebaserade och tillåter spelentiteter att reagera på omvärlden. Syftet med det här arbetet är att utvärdera två metoder för händelsehantering i en komponentbaserad spelmotor och hur dessa påverkar tidsprestandan: en baserad på polymorfism med virtuella funktioner och en baserad på reflektion. Systemet för händelsehantering implementeras i en simpel simulering av en spelmotor och uppdateringstiden för vardera metod mäts utifrån olika variabler som påverkar dess prestanda. Systemen utvärderas i olika typer av spelmiljöer med olika mängd entiteter, olika mängd händelser per uppdatering etc. Händelsehantering baserat på reflektion visar på bättre prestanda i de flesta fall, vilket troligen beror på att funktioner för händelser endast behöver anropas på komponenter som använder händelsen.

Place, publisher, year, edition, pages
2015. , 43 p.
Keyword [sv]
Händelsehantering, reflektion, spelmotor
National Category
Computer Science
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-11074OAI: oai:DiVA.org:his-11074DiVA: diva2:820086
Subject / course
Computer Science
Educational program
Computer Game Development - Programming
Supervisors
Examiners
Available from: 2015-09-23 Created: 2015-06-11 Last updated: 2015-09-23Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(405 kB)56 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 405 kBChecksum SHA-512
e90ffc105428794fa241ca6828534a8b4b2dd2d215ead6af8724c40497eea88f09bea3bcbc2c5f09000621fb967b4b0741592c8346e97da15a8a1c7724352bbe
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Zander, Sebastian
By organisation
School of Informatics
Computer Science

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 56 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 175 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf