Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Dynamiskt medianfilter i realtidsspel
University of Skövde, School of Informatics.
2015 (Swedish)Independent thesis Basic level (university diploma), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Dynamic median filter in real-time games (English)
Abstract [sv]

Detta arbete undersöker hur medianfilter kan anpassas för att användas i realtidsspel. Ett medianfilter är en bildbehandlingsalgoritm som går igenom varje pixel i en bild och ersätter den med medianvärdet av alla pixlar inom en viss radie. Två olika metoder för att anpassa medianfilter för realtidsspel jämförs. Den ena metoden använder en fast radie genom hela körningen, medan den andra metoden ändrar radie dynamiskt baserat på programmets FPS. Det som undersöks är vilken metod som är lämpligast att använda i realtidsspel.

En implementation av ett medianfilter skapas med de två metoderna som ska jämföras. Mätningar görs på implementationen för att utvärdera problemet. Resultaten tyder på metoden som använder dynamisk radie är bättre lämpad för realtidsspel, men att det kan finnas orsaker till att använda båda metoderna. Något som skulle vara intressant att forska vidare på är olika metoder för att göra medianfiltret snabbare, till exempel genom att variera antal samplingspunkter.

Place, publisher, year, edition, pages
2015. , 31 p.
Keyword [sv]
Medianfilter, realtidsspel, bildbehandling, prestanda
National Category
Computer Science
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-11053OAI: oai:DiVA.org:his-11053DiVA: diva2:819867
Subject / course
Computer Science
Educational program
Computer Game Development - Programming
Supervisors
Examiners
Available from: 2015-10-13 Created: 2015-06-11 Last updated: 2015-10-13Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(795 kB)47 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 795 kBChecksum SHA-512
a52a40b344f238bb285751a7a95e83cd7ac45d9c510437703ef7c05f68eec6b340af199f492bc1e9bf6bdd6d92fe77d6eaf35385f24de46a1bdbfc31f7f222de
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Sinander, Johannes
By organisation
School of Informatics
Computer Science

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 47 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 69 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf