Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Spelifierings påverkan på motivation för fysisk aktivitet med utgångspunkt från Bartles taxonomi
KTH, School of Computer Science and Communication (CSC).
KTH, School of Computer Science and Communication (CSC).
2015 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesisAlternative title
Gamifications’ influence on motivation to physical activity with benchmark of Bartle’s taxonomy (English)
Abstract [en]

To encourage and increase the motivation to physical activity by using new information and communication technology, in order to change our behaviours into a more healthy lifestyle, could be one approach to promote public health. In our study we examine how gamification, which is about implementing classical game design elements from the computer world in a non-gaming context, can be a tool to increase the motivation for physical activity. Since similar studies already have been done we chose to focus on analyzing how different player types from Bartle’s taxonomy can be affected by the usage of a gamification application. A group of students were therefore picked and during a two weeks’ period they used the application Fitocracy where they logged their daily excercise. After these weeks’ we compiled a result, asked questions about motivation and how it was affected by the usage of gamification. The results from our study indicates that gamification is a strong motivational element to an increased physical activity for those who usually don’t exercise a lot. On the other hand, those who exercise on a regular basis aren’t in the same need of implementing gamification as a tool to increase their physical activity. The player type named Achiever, the ones who do physical activity in order to accomplish their goals, is the group of people that gamification turned out to have the biggest impact on and among these the motivation increased most.

Abstract [sv]

Att uppmuntra och öka motivationen till fysisk aktivitet genom att använda ny information- och kommunikationsteknik, för att på så sätt förändra våra beteenden till en mer hälsosam livsstil, kan vara ett tillvägagångssätt för att främja folkhälsan. I vår studie har vi undersökt hur spelifiering, vilket handlar om att implementera klassiska element och mekanismer från dator- och tv-spelsvärlden i ett sammanhang som icke är relaterat till spel, kan öka motivationen till en ökad fysisk aktivitet. Då liknande undersökningar redan bedrivits valde vi att fördjupa oss på att analysera hur spelartyper hämtade från Bartles taxonomi påverkades av användandet av en spelifieringsapplikation. En grupp studenter valdes därför ut och fick under en två veckor lång testperiod använda applikationen Fitocracy där de loggförde sin träning. Efter 2 veckor sammanställde vi resultatet och frågade hur motivation och dylikt hade påverkats av spelifiering. Resultaten från vår undersökning visar att spelifiering är en st ark motivationsfaktor till ökad fysisk aktivitet för de som tidigare inte utförde en hög grad av fysiska aktiviteter. De som däremot tränar regelbundet visar sig inte vara i samma behov av att implementera spelifiering som redskap i syfte att öka träningsmängden. Spelartypen Achievers, det vill säga de som tränar i syfte att uppnå utsatta mål, är den gruppen som visade sig ha störst nytta av spelifiering och det var bland dessa motivationen ökade mest.

Place, publisher, year, edition, pages
2015. , 40 p.
Keyword [en]
gamification, Bartle's taxonomy
Keyword [sv]
spelifiering, motivation, fysisk aktivitet, Bartles taxonomi
National Category
Media and Communication Technology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kth:diva-168901OAI: oai:DiVA.org:kth-168901DiVA: diva2:818718
Subject / course
Media Technology
Educational program
Master of Science in Engineering - Media Technology
Supervisors
Examiners
Available from: 2015-06-16 Created: 2015-06-09 Last updated: 2015-06-16Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(6313 kB)106 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 6313 kBChecksum SHA-512
0905ca6ab8e8188b7ac0b8cd43f79b24165d4c69514799f05565260851c93c897ad5e5f884297ad6af10bed44937a77bc3985ad93481259c5264f3b620cd27df
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Hagelin, FredrikKnutsson, Mikael
By organisation
School of Computer Science and Communication (CSC)
Media and Communication Technology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 106 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 304 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf