Change search
ReferencesLink to record
Permanent link

Direct link
Design with Virtual Reality in Mind
Gotland University, School of Game Design, Technology and Learning Processes.
2015 (English)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [en]

This paper features an analysis of how some games are better designed for virtual reality than others and what we can learn from the games that work better to improve those that do not work as well. The thesis will briefly go through some of the problems in working with virtual reality. Data was collected by letting ten participants play four different games with the Oculus Rift and then answer questions related to their experience with these said games. Did the game cause the feeling of discomfort or create a sense of presence and did the game somehow break that presence? Based on the collected data and the analysis, the results indicate that some types of games work better than others for virtual reality, but that some design decisions can carry over to other games, granted with some effort, but that it is better if a game is created with virtual reality in mind from the start of the development.

Abstract [sv]

Denna uppsats presenterar en analys om hur vissa spel är bättre designade för virtuell verklighet än andra och vad vi kan lära oss från spel som fungerar bättre för att förbättra de spel som inte fungerar lika bra. Uppsatsen kommer också behandla vissa problem som uppkommer när man arbetar med virtuell verklighet. Data samlades in genom att låta tio deltagare spela fyra olika spel med hjälp av Oculus Rift och sedan svara på några frågor relaterade till deras erfarenhet av dessa spel. Skapade spelen en känsla av obehag eller skapades en känsla av närvaro i spelvärlden och bröt spelet någonsin den med närvaron? Baserat på insamlad data och analys, indikerar resultatet på att vissa typer av spel fungerar bättre än andra för upplevelser i virtuella verkligheter, men att vissa designval kan överföras till andra spel, dock genom viss arbetsinsats, men att det är bättre om ett spel skapas med virtuell verklighet i åtanke från början av utvecklingen.

Place, publisher, year, edition, pages
2015. , 20 p.
Keyword [en]
Video Games, Virtual Reality, 3D Environment, Oculus Rift
Keyword [sv]
Tv-spel, Virtuell Verklighet, 3D-miljö, Oculus Rift
National Category
Human Computer Interaction
URN: urn:nbn:se:uu:diva-254500OAI: diva2:818500
Subject / course
Game Design (HGO)
Educational program
Game Design and Programming (HGO)
Available from: 2015-06-17 Created: 2015-06-09 Last updated: 2015-06-17Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Design with Virtual Reality in Mind(280 kB)961 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 280 kBChecksum SHA-512
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Game Design, Technology and Learning Processes
Human Computer Interaction

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 961 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 2204 hits
ReferencesLink to record
Permanent link

Direct link