Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Terränggenerering och dess påverkan på spelupplevelse
Blekinge Institute of Technology, Faculty of Computing, Department of Creative Technologies.
2015 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Kontext. Inom speldesign är terräng ofta en viktig aspekt, särskilt i sammanhanget med spelare som ska aktivt interagera med terräng. Dess utformning och design kan både positivt och negativt påverka hur spelaren uppfattar spelet.

Mål. I detta arbete beskrivs ett arbete i terränggenerering och om terräng kan påverka spelaren i ett interaktivt media för att få bättre förståelse inom ämnet. Har terrängen en påverkan på hur spelaren uppfattar situationer i spel samt deras sätt att spela? Kan den påverka om de uppfattar upplevelsen som negativ eller positiv? Vad är mest påverkande för en spelare och hur?

Metoder. I arbetet kommer slutsatser och arbetssätt beskrivas tillsammans med data insamlad från ett praktiskt test. Designen för det spel som används för att testa kommer även att beskrivas. I arbetets testande låter vi deltagare spela ett spel som använder sig av en algoritm för att skapa terräng. Efter testet kommer spelare svara på frågor om testet.

Resultat. Från testandet får vi in svar som används för att nå vissa slutsatser.

Slutsatser. Från testets resultat kommer vi dra slutsatsen att terräng verkligen kan ha en påverkan på spelarupplevelsen och att terräng kan påverka när den har störst aktivt inverkan på hur spelaren interagerar med spelet.

Place, publisher, year, edition, pages
2015. , 39 p.
Keyword [sv]
Terräng Design Interaktion
National Category
Computer Science
Identifiers
URN: urn:nbn:se:bth-664OAI: oai:DiVA.org:bth-664DiVA: diva2:811979
Subject / course
DV1446 Bachelor Thesis in Computer Science
Educational program
DVGSP Game Programming
Supervisors
Examiners
Available from: 2015-05-22 Created: 2015-05-13 Last updated: 2015-05-22Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1267 kB)216 downloads
File information
File name FULLTEXT02.pdfFile size 1267 kBChecksum SHA-512
0b3dd4ef077656409e0a2b2dd28fe845bed3ae4de1d468a5c60c2bb1ec06be0f69091f3fc351317c36435a250952b381c49c9b49e192f2a154268f34b2e6a2e9
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Creative Technologies
Computer Science

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 216 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 483 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf