Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Teknologi och spel i geografiundervisningen: Pedagogiska verktyg eller enbart lek?
Linnaeus University, Faculty of Arts and Humanities, Department of Cultural Sciences.
2015 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Ordet spel och dess betydelse är svårt att beskriva. Spel har många definitioner och studien kommer därför att använda ordet spel för att beskriva applikationer, datorspel, hemsidor och geografiska verktyg. Jag är uppmärksammad på att det finns stora skillnader mellan datorspel och exempelvis Google Earth och har inte som avsikt att klassificera dessa som samma. Dock kommer samtliga att beskrivas som spel eller teknologi, främst för att det underlättar läsningen. Idag använder allt fler personer dator och Internet. Svenska statistiska centralbyrån SCB skrev att år 2013 så använde 7 miljoner svenskar mellan åldrarna 16-85 år datorer och Internet dagligen. Datorer, datorspel och Internet blir en allt större del av den yngre generationens vardag och det är därför viktigt att som pedagog bemöta elevernas intressen. E-sport (elektronisk sport, tävlingar i olika datorspel) blir allt mer seriösa och framträdande bland ungdomar. Stora e-sport turneringar delar ut stora prissummor och sänds och tittas på av miljoner världen över. Det blir allt vanligare att ungdomar söker en karriär i e-sport. En pedagog har som uppgift, utifrån ett learning by doing perspektiv, att skapa motivation hos eleven. Motivation är en viktig faktor för att eleven ska hitta ett intresse för att lära sig. John Dewey talar om demokratisk undervisning vilket syftar till att eleven själv tar kontroll över sin utbildning. Klassrummen blir allt mer digitaliserade eftersom fler och fler ser positiva fördelar med digitala läroplattformer, spel och Internet i undervisningen. Geografiundervisningen genomgår också en reform. Allt fler geografilärare och forskare i geografi undersöker och applicerar teknologi i undervisningen. Allt från applikationer för smartphones till 3D-virtuella världar. Applikationer med geografisk karaktär är väldigt populära och testar användarens kunskaper inom allt från naturgeografi till kulturgeografi. GIS (Geografiska informationssytem) och GPS blir allt vanligare i geografiundervisningen. GIS, som vanligtvis är en dyr teknologi, börjar bli allt vanligare i geografiundervisningen med hjälp av teknikutveckling. Google Earth, som inte är ett fullständigt GIS, är ett billigt alternativt som är användarvänligt. Många forskare menar på att pedagogen förmodligen är den viktigaste faktorn i användningen av spel. En lärare med goda kunskaper om spel, som kan bemöta elevernas intressen, har stor potential för att skapa motivation. När motivationen är skapad, finns det goda förutsättningar för att elevens kunskaper om geografi ska öka. Beroende på vilken teknologi som används i undervisningen så kan eleven lära sig olika saker. Spelet SimCity som ger användaren en förenklad version av stadsplanering och urbaniseringsprocesser kräver stor data och en analytisk förmåga. Elever som arbetar med spelet har möjligheten att utveckla sin förmåga att analysera, bearbeta och använda geografisk data. Dock är användningen av spel inte helt felfri. Spel och dess effektivitet är högst beroende av pedagogen. Att ha goda grundläggande kunskaper om GIS, datorspel och Internet ger läraren möjlighet att anpassa spel efter kurs-, och ämnesplaner. För att ett spel ska ha framgång i geografiundervisningen krävs det att pedagogen har god kunskap i spel för att bemöta elevernas intressen. En pedagog måste också anpassa spel efter kurs-, och ämnesplaner så att eleverna får den undervisningen som är nödvändig.

Place, publisher, year, edition, pages
2015.
National Category
Pedagogy
Identifiers
URN: urn:nbn:se:lnu:diva-42888OAI: oai:DiVA.org:lnu-42888DiVA, id: diva2:807899
Subject / course
Geography
Educational program
Teacher Education Programme for Upper Secondary School, 300/330 credits
Supervisors
Examiners
Available from: 2015-04-29 Created: 2015-04-25 Last updated: 2015-04-29Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1088 kB)195 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1088 kBChecksum SHA-512
cf7a0082b4ec24977d895879996497100f88bf966dac4610a3fe2627b51465673c64d5fb64063e0329c54268877833d611988fdae9ea3252019f91f8326554c0
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Pecikoza, Sanjin
By organisation
Department of Cultural Sciences
Pedagogy

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 195 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 466 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf