Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Improvisation - konsten att spela vad jag vill: En studie om improvisationsstrategier
Karlstad University, Faculty of Arts and Social Sciences (starting 2013), Department of Artistic Studies.
2014 (Swedish)Independent thesis Basic level (professional degree), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesisAlternative title
Improvisation - the art of playing whatever i want : A study about the strategies of improvisation (English)
Abstract [sv]

Improvisation är ett ämne som många både studerar och utövar men det är ofta svårt att hitta mer generella strategier för att improvisera som visar hur själva improvisationsprocessen går till. Syftet med studien är att hitta de strategier jag använder mig av när jag improviserar. Genom att analysera ett solo jag spelar och leta efter; de förutsättningar som påverkar improvisationen, strategier jag använder och förhållningssätt jag har till improvisation klargör den här studien en del av vad det innebär att improvisera fram musik. Den metod jag använt är videoinspelning där jag spelat in ett uppspel som jag anser är den naturliga miljö för mig att improvisera i. Det teoretiska perspektiv jag använt är fenomenologi. Resultaten visar att en improvisation är ett resultat av att en improvisatörs estetiska val av toner byggs ihop till olika mönster. Dessa mönster kommer från idéer som är grundade i improvisatörens förkunskaper, ens kunskapsbas. För att maximera användandet av denna kunskapsbas framkommer det i studien att jag som improvisatör har kunskap om stilen ifråga samt har förmågan att använda mitt instrumentalgehör i kombination med mina tekniska färdigheter. Därigenom frambringar jag toner och fraser på mitt instrument utifrån de idéer jag hör i huvudet. Denna studie presenterar användbara begrepp för att diskutera den process som är improvisation utifrån ett jazz/fusion-perspektiv. 

Abstract [en]

Improvisation is a topic, which many both study and practice but it's often difficult to find more general strategies on how to improvise and which shows the improvisational process. The purpose of this study is to find the strategies I use when I improvise. By analyzing a solo I play while looking for; conditions that affect the improvisation, strategies I use and the approach I have towards improvisation this study clarifies a part of what it means to improvise music. The method I have used is video recording where I have recorded a concert, which may be considered the natural environment in which I improvise. The theoretical perspective I have used is phenomenology. The results show that an improvisation is a result of the improviser’s aesthetic selection of tones that is combined into different patterns. These patterns come from ideas based of the improvisers previous knowledge, his/hers base of knowledge. To maximize the use of one's base of knowledge this study reveals that I as an improviser have knowledge about the style at hand as well as the ability to use my "instrumental ear" in combination with my technical skills. I thereby produce tones and phrases on the instrument from the ideas I hear in my head. This study presents useful concepts to be able to discuss this process of improvisation from a jazz/fusion-perspective. 

Place, publisher, year, edition, pages
2014. , 24 p.
Keyword [en]
music, improvisation, strategies, patterns, phenomenology
Keyword [sv]
musik, improvisation, strategier, mönster, fenomenologi
National Category
Music
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kau:diva-35725OAI: oai:DiVA.org:kau-35725DiVA: diva2:799307
Subject / course
Music
Educational program
Music Teacher Education Programme (300 ECTS credits)
Supervisors
Examiners
Available from: 2015-03-30 Created: 2015-03-30 Last updated: 2015-03-30Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Arkivfil(477 kB)118 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 477 kBChecksum SHA-512
e1b5399b3e60387d8ccfa9458d751a0e87733f040c54b2d08ce9b66191bd6e82ba27a21837def9d3918724b4ae3c321f91ce15a7243cad2eb5e688687dac9cca
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Artistic Studies
Music

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 118 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 202 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf