Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Spela med ”riktning”: En självstudie i att öva improvisation
Karlstad University, Faculty of Arts and Social Sciences (starting 2013), Department of Artistic Studies.
2015 (Swedish)Independent thesis Basic level (professional degree), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesisAlternative title
Mean what you play : A self-study on practicing improvisation (English)
Abstract [sv]

Studiens syfte är att se hur jag som trumslagare arbetar – och upplever arbetet – med att förbättra min förmåga att improvisera med en tydlig röd tråd. Under cirka tre månader video- och loggboksdokumenterade jag min övning för att se vilka metoder och strategier som användes för att utveckla det solistiska improvisationsspelet. I resultatet framgår att begräsningar är ett viktigt och flitigt använt verktyg under övningen. Genom att sätta upp ramar för improvisationen ökade min förmåga att bli medveten om vad som spelades och jag hade därför större kontroll över mitt spel vid speltillfället. I de fall då något tekniskt svårt övades användes två metoder, att öva en längre figur långsamt eller en del av figuren snabbt. Båda dessa användes framgångsrikt. I diskussionen ställer jag mina egna resultat i relation till annan litteratur och forskning på området. Jag analyserar även delar av mitt resultat ur ett fenomenologiskt perspektiv. 

Abstract [en]

The purpose of this study is to examine how I, as a drummer, practice in order to improve my ability of improvising a clear idea. During approximately three months I videotaped and kept a logbook of my practice to find which methods and strategies were used to improve my improvisational solo performance. The result shows that the use of limitations is a powerful and frequently used tool during the practice. By implementing restrictions on the improvisation, my awareness of what I played increased granting me greater control of my performance. When something technically challenging was practiced two methods were used, to practice a longer passage slowly or a part of the passage fast. Both were used successfully. In the discussion I compare my own results with those of other literature and research on the subject. I also analyze parts of my result from a phenomenological point of view. 

Place, publisher, year, edition, pages
2015. , 25 p.
Keyword [en]
improvisation, drums, phenomenology, practice
Keyword [sv]
Improvisation, trummor, fenomenologi, övning
National Category
Music
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kau:diva-35323OAI: oai:DiVA.org:kau-35323DiVA: diva2:792739
Subject / course
Music
Educational program
Music Teacher Education Programme (300 ECTS credits)
Supervisors
Examiners
Available from: 2015-03-05 Created: 2015-03-05 Last updated: 2015-03-05Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(413 kB)457 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 413 kBChecksum SHA-512
8bc38514bcce29f4a02db7308a61211dff74625168746f1209a54c05c9ff33c1c6041f4a774b3d4a8da29a69d3797cfd3b891c4407fd82c7c535a2edd8baa046
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Artistic Studies
Music

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 457 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 265 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf