Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Eye-tracking som styrningsverktyg av infotainment-system i samband med bilkörning i simulator: En explorativ studie som ett försök att göra interaktionen med inbyggda system under bilkörning mer trafiksäker
Linköping University, Department of Computer and Information Science. Linköping University, Faculty of Arts and Sciences.
2014 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 12 credits / 18 HE creditsStudent thesisAlternative title
Eye-tracking as interaction with infotainment system while driving a car simulator : An exploratory attempt to make the interaction with embedded systems while driving more safe (English)
Abstract [sv]

I dagens bilar implementeras allt fler inbyggda funktioner både i form av kommunikation och underhållning. Dessa funktioner tillför självklart mycket positivt men vad som inte alltid pratas om är vilka säkerhetsrisker de också medför då de kräver fokus av användaren ofta både visuellt, manuellt och kognitivt. Under bilkörning bör fokus från föraren allt som oftast ligga på vägen och därför gäller det att designa infotainment-system, det vill säga inbyggda funktioner som till exempel radio och GPS, som kräver så lite som möjligt från föraren. Denna studie testar ett nytt sätt att interagera med inbyggda funktioner under bilkörning genom att använda en ögonstyrd prototyp av ett infotainment-system för att se om man kan se snabb och intuitiv användning på detta sätt. Testet utförs i simulatormiljö och jämför två oberoende grupper med olika mycket inlärning om det aktuella systemet. Testdeltagaren fick under bilkörning i simulatorn utföra fyra olika uppgifter med det ögonstyrda infotainment-systemet. Efter testning analyserades hur lång tid varje uppgift sammanlagt krävde att deltagaren tittade bort från vägen samt hur långa varje ögonkast var. Resultatet visar på att det testade interaktionssättet fungerar tillfredsställande när funktionerna kräver förhållandevis lite tankeverksamhet och enkel interaktion. Man kan också se signifikanta skillnader mellan deltagare som har fått lära sig systemet jämfört med deltagare som inte fått någon inlärning om systemet. Detta skiljde sig i hur tidskrävande uppgifterna var för lite mer tankekrävande uppgifter. 

Place, publisher, year, edition, pages
2014. , 29 p.
Keyword [sv]
eye-tracking, infotainment-system, bilkörning, säkerhet
National Category
Human Computer Interaction
Identifiers
URN: urn:nbn:se:liu:diva-109959ISRN: LIU-IDA/KOGVET-G--14/024--SEOAI: oai:DiVA.org:liu-109959DiVA: diva2:741890
Subject / course
Cognitive science programme
Supervisors
Examiners
Available from: 2014-09-02 Created: 2014-08-29 Last updated: 2014-09-02Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(3003 kB)130 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 3003 kBChecksum SHA-512
b636e65593f220703edb9a4451c58e959353ef0ff8951f6efcac40207cf6a3388b33ebcdfa7220e21d1e4b3a9e1c87a5931301771cb4d6c70ebb4945888ae18f
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Romell, Anton
By organisation
Department of Computer and Information ScienceFaculty of Arts and Sciences
Human Computer Interaction

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 130 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 203 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf