Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Från de värmländska skogarna mot nya landskap och dess musikaliska uttryck: En självobservation av hur jag som värmländsk spelman tar mig an och drar lärdom av estradmusiken från Hälsingland med noterna som ”mästare”
Karlstad University, Faculty of Arts and Social Sciences (starting 2013), Department of Artistic Studies.
2014 (Swedish)Independent thesis Basic level (professional degree), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesisAlternative title
From the Forests of Värmland towards new Provinces and its musical expressions : A Self-observation of how I as a fiddler from Värmland explore and learn from the estrade music from Hälsingland with sheetnotes as a ”master” (English)
Abstract [sv]

Jag har genom en självobservation studerat hur jag som värmländsk spelman har jobbat för att lära mig Ranungspolskorna av Jon Erik Öst. Syftet har varit att studera min egen läroprocess genom att tillägna mig musik från en annan tradition med noter som mästare. En central fråga i mitt arbete har varit om de förkunskaper jag haft räcker för att spela den nya traditionen eller om jag behöver addera ny kunskap, och i så fall vilken, för att lyckas. Jag har använt mig av videofilmning, ljudinspelning och loggboksskrivande för att dokumentera vad som hänt, och detta material ligger till grund för mitt resultat. Det teoretiska perspektiv som arbetet bygger på är mästarläran, dock med fokus på att det bara har varit jag, instrumentet och noterna som har samarbetat, och inte en ytterligare människa som har agerat mästare. I och med att det bara har varit jag, instrumentet och noterna som samarbetat så har inte ytterligare en människa agerat mästare i studien. Slutligen presenteras resultatet av studien under två rubriker där den första rubriken presenterar läroprocessen och den sista ger konkreta exempel på skillnader och likheter mellan Värmlands och Hälsinglands folkmusikgenre. Resultatet diskuteras därefter i relation till tidigare forskning och bakgrundslitteraturen som använts i föreliggande studie.

Abstract [en]

I have by a self-observation studied how I as a fiddler from the province of Värmland have worked to learn to play the Ranungspolskorna by Jon Erik Öst. The aim has been to study my own learning process by studying music from a different tradition with sheet notes as a master. A central issue in my work has been to find out if the previous knowledge I already have is enough to play the new music tradition or what new knowledge I need to add to succeed. I have been using video recording, audio recording and writing logbook to document what has happened, and this material forms the basis of my results. The theoretical perspective underpinning the work is master learning, but with focus on the cooperation between myself, my instrument and the sheet notes, and no another person acting as the master in the study. Finally I present the result of the study under two headings. The first one presents the learning process and the second gives concrete examples of the differences and similarities between the folk music genre from the provinces of Värmland and Hälsingand. The result is then discussed in relation to the previous research and background literature used in the present study.

Place, publisher, year, edition, pages
2014. , 33 p.
Keyword [en]
folk music, learning process, Self-observation, master learning
Keyword [sv]
folkmusik, lärandeprocess, självobservation, mästarlära
National Category
Music
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kau:diva-33172OAI: oai:DiVA.org:kau-33172DiVA: diva2:732682
Subject / course
Teacher Education - Music
Educational program
Music Teacher Education Programme (300 ECTS credits)
Examiners
Available from: 2014-07-04 Created: 2014-07-04 Last updated: 2014-07-04Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Arkivfil(3283 kB)275 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 3283 kBChecksum SHA-512
a546154ea3160a9152859ea2c3830284dc3744f1bfcc37299ab784f004ff78896ab42539cb868898000eff0a09d24e93e52cf70f0e3f6440749441e0b0579c1e
Type fulltextMimetype application/pdf
Arkivfil(8578 kB)64 downloads
File information
File name FULLTEXT02.zipFile size 8578 kBChecksum SHA-512
c5ae7ec65c0ede0840a9cd8c4ddefaf469c314bd4cf24b23109452d86cc510828e403ca74d5917d2a8ddcc6cc6146539af8eaed64d77115ace084fa56180e7be
Type fulltextMimetype application/zip

By organisation
Department of Artistic Studies
Music

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 339 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 513 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf