Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Gamification och dess fallgropar: Mer än det som finns på ytan
Karlstad University, Faculty of Arts and Social Sciences (starting 2013), Karlstad Business School.
2014 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesisAlternative title
Gamification and its pitfalls : More than meets the eye (English)
Abstract [sv]

Gamification innebär att spelmekanismer och speltänk används för att engagera och motivera användare till att lösa problem. Ämnet slog igenom under slutet av 2010 och Gartner förutspådde 2011 att över 70 % av, de dåvarande, största företagen i världen kommer att använda sig av åtminstone en gamifierad lösning innan 2014. Vissa har även jämfört gamification som motivationskälla med sex och våld, eller hotet om våld, något som visar på hur starkt det användarengagemang som kan utvinnas ur användande av en gamifierad lösning är men det krävs att användaren känner någon form av extern eller intern motivation till att utföra aktiviteten för att användningen av den gamifierade lösningen ska kunna motivera honom eller henne. Syftet med denna kandidatuppsats inom informatik är att den ska presentera begreppet gamification och vad det används till för läsaren och de fallgropar som utvecklare bör undvika för att den gamifierade lösningen inte äter upp företagets tid och resurser. Det tillvägagångssätt som anammats under arbetet är ett kvalitativ sådant där intervjuer har använts som primärkällor samt att analys av dokument har använts som sekundärkällor. Dessa två källtyper har lett till att gamification och dess syfte har definierats och att fallgropar för utvecklare har upptäckts. I samband med de spelmekanismer som används vid gamification har många paralleller dragits till spelvärlden för att lättare kunna bistå med konkreta exempel till läsaren. Den största upptäckten som har gjorts är de elva fallgropar som har identifierats utifrån analys av såväl teori som empiri. De visar bland annat hur viktigt det är för utvecklarna att alltid presentera användare med nya utmaningar och att den gamifierade lösningen måste appliceras på ett system där tillräcklig mätdata levereras för att säkerhetsställa att gamifieringen kan fortsätta att utvecklas tillsammans med användarna. Utöver de identifierade fallgroparna har även gamification beskrivits i uppsatsens slutsatser.

Place, publisher, year, edition, pages
2014.
Keyword [sv]
gamification, gamifierad lösning, spelifiering, fallgropar, utvecklare
National Category
Information Systems
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kau:diva-33098Local ID: 629OAI: oai:DiVA.org:kau-33098DiVA: diva2:731799
Subject / course
Information Systems
Educational program
Study Programme in IT design, 180 hp
Presentation
2014-06-13, 13:55
Supervisors
Examiners
Available from: 2014-07-02 Created: 2014-07-02 Last updated: 2018-01-11Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Nygren, Marcus_Gamification och dess fallgropar_kandidatuppsats.(469 kB)320 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 469 kBChecksum SHA-512
0e5c5cca67f13f9de8a4b95944fb4f0caf78938329881d69b65e28e3429334bac764d12395c0361917e3f8f8ce4aec6a036ef9f205759833f3f5e8fb60bff5e1
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Nygren, Marcus
By organisation
Karlstad Business School
Information Systems

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 320 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 585 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf