Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Designprocess för ett pedagogiskt memoryspel
Linköping University, Department of Computer and Information Science. Linköping University, The Institute of Technology.
2014 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10,5 credits / 16 HE creditsStudent thesisAlternative title
Design process of an educational memory game (English)
Abstract [sv]

Tekniska apparater och spelapplikationer blir en allt större del av den nya generationens vardag och lärande applikationer används allt mer som läromeldel i förskolan. Enligt läroplanen för förskola så skall multimedia och informationsteknik ha en lika stor del av lärandet som bild, sång, dans, rytm och rörelse. Denna utveckling gör det allt viktigare att fokusera på kvaliteten hos applikationerna som används och en större förståelse behövs för hur en god pedagogisk applikation bör utformas för att inbjuda spelaren till flera aspekter av lärande såsom sociala, kognitiva, och problemlösande. Syftet med denna uppsats är därför att genom grundläggande förstudier designa en pedagogiskt genomtänkt memoryspelsapplikation till ipad för barn i åldern 5-6år på förskola.

Projektet är utfört i tre delar; förstudie, implementation och utvärdering. Förstudien består kvalitativa intervjuer med förskollärare som ger inblick i hur förskolorna arbetar med spel i dagsläget . Därefter har en genreanalys genomförts på liknande memoryspel idag. Implementationen har sedan gjorts i form av krevgenerering, och designutveckling genom ramverksdesign, detaljdesign och prototypskapande. Slutligen har designen utvärderats med hjälp av användbarhetstester på förskolebarn. 

Studien visar tydligt att spel som förmedlar inlärningsmoment i både ljud och bild lyckas bäst, att innehållet bör gynna social interaktion och samtal samt att pedagogens närvaro har stor betydelse för hur eleverna tar till dig informationen. Det krävs tydliga anvisningar med både ljud och bild för att påvisa hur användaren ska navigera och gå vidare i spelet. Orden bör vara skrivna i versaler och ljudas fram via applikationen.

Abstract [en]

Technical devices and game applications are taking a far greater part of the new generation’s everyday life and learning apps are used as educational tools in preschools. According to the Swedish national agency for education, multimedia and information technology should represent an equivalent part in the curriculum as arts, song, dance, rhythm and movements. This development calls for a lager focus on the quality of the applications being used and an understanding of how a pedagogical app should be designed to invite the user to several aspects of learning such as social, cognitive and problem solving tasks. The purpose of this essay is thus to study and design an educational memory game application for Ipads for children aged 5-6 years in preschool. 

This project has been performed through three steps; pre-study, implementation and evaluation. The pre-study consists of qualitative interviews with preschool teachers that provide an understanding for how educational games and apps are used today. A genre analysis has been conducted to understand the aspects of similar apps out on the market today. The implementation was proceeded trough requirement definition and design evolvement trough framework design, detailed design and prototype making. Finally the design was evaluated through usability tests on preschoolers. 

The Study clearly shows that games that provides learning instructions through sound and image is the most successful, that the content should encourage social interaction and discussion and that the teacher’s presence substantially affect the way children grant information. Directives on navigation should be given both through images and sounds and the written words should be in capital letters and read out loud by the application.

Place, publisher, year, edition, pages
2014. , 35 p.
Keyword [sv]
App design, interaktionsdesign, spelapplikation, app i förskola, lärapp, lärplatta, ipad
National Category
Human Computer Interaction
Identifiers
URN: urn:nbn:se:liu:diva-108339ISRN: LIU-IDA/LITH-EX-G--14/013--SEOAI: oai:DiVA.org:liu-108339DiVA: diva2:729969
External cooperation
Rebla AB
Subject / course
Graphics Design and Communication
Supervisors
Examiners
Available from: 2014-06-27 Created: 2014-06-26 Last updated: 2014-06-27Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(2932 kB)286 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 2932 kBChecksum SHA-512
a5805d4bcb437c6a9c11f271a19005459efa093f512c1d95874bbc745df9baf0512dcd4f5d6371ebe8dd8d7f7f2fa44ec432edcde08c00ade06678d60210f9f2
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Gustafsson, Klara
By organisation
Department of Computer and Information ScienceThe Institute of Technology
Human Computer Interaction

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 286 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 464 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf