Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Upphovsrätt och mönsterrätt för industriell design inom EU: hur ett icke-harmoniserat område utnyttjas i kommersiella syften
Karlstad University, Faculty of Economic Sciences, Communication and IT, Department of Law.
2014 (Swedish)Independent thesis Advanced level (degree of Master (One Year)), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesisAlternative title
Copyright and design rights for industrial design in the EU : how a non-harmonized area is exploited for commercial purposes (English)
Abstract [en]

A group of companies that only recently has caught the attention of Swedish designers, enterprises and media are the so -called "furniture pirates". In Sweden it’s mainly two companies that have ended up in the spotlight. The online stores Ikon M and Designers Revolt are two companies which currently sell replicas of famous Swedish and foreign designers. Although the designs sold are copyright protected in Sweden, and most other European countries, the right holders can only stand by and watch as more or less exact copies are sold for a fraction of the price of the originals.The business model - to exploit the EU’s free movement of goods and the UK's short term of copyright protection in matter of mass-produced art (industrial design) - has proven successful for the companies that practice it. The question is for how long and to what extent these companies will be able to conduct such activities in the future. Despite the fact that the area of applied art in general is a non-harmonized area and that global conventions such as the Berne Convention explicitly leaves to each country to decide how copyright protection for works of applied art should be treated in national law, the European Court has in a number of judgments created an uncertainty in question what measure of freedom the national legislature really has in this matter. It seems like the UK rather want to be safe than sorry and has suggested a change in national copyright law which, when it comes into effect, will treat mass-produced art in the same way as any other art.Corporate responsibility has also shown to be dependent on in which way they market themselves towards their consumers. A company which directly addresses consumers in another Member State, may be making themselves guilty of copyright infringement, even though the goods sold are legal in the country of the seller.This paper aims to provide for an overview on how protective conditions prevalent for industrial design in the context of the international and European legal regulation of copyright and design right.One way to ascertain what is applicable to industrial mass-produced designs is to introduce clear-cut legislation at EU level where works of applied art, as a work category, is provided with provisions concerning the matter of to what extent such works should be protected and how this is to be done.

Abstract [sv]

En grupp företag som först på senare tid har uppmärksammats av svenska designers, företag och media är de så kallade ”möbelpiraterna”. För svensk del är det framförallt två företag vilka hamnat i rampljuset. Webbutikerna Ikon M och Designers Revolt är två företag vilka idag obehindrat och helt öppet säljer kopior av kända svenska och utländska designers. Trots att designerna är upphovsrättsligt skyddade i såväl Sverige som de flesta andra europeiska länder kan rättshavarna idag bara se på när mer eller mindre exakta kopior säljs för en bråkdel av priset av originalen.Affärsmodellen – att utnyttja EU:s fria rörlighet för varor och Storbritanniens korta skyddstid för massproducerad konst (industriell design) – har visat sig lyckosam för de företag som tillämpar den. Frågan är dock hur länge till och i vilken utsträckning företag kommer att kunna bedriva denna typ av verksamhet i framtiden. Trots att det upphovsrättsliga brukskonstområdet generellt sett är ett icke-harmoniserat område samt att globala konventioner så som Bernkonventionen uttryckligen lämnar åt varje land att själv avgöra hur det upphovsrättsliga skyddet för brukskonst ska se ut, så har EU-domstolen i ett antal domar skapat osäkerhet i vilket mått av frihet den nationelle lagstiftaren verkligen har i denna fråga. Storbritannien har nu tagit det säkra före det osäkra och föreslagit en lagändring vilken jämställer den industriella designens skyddstid med den som gäller för övrig konst.Företagens ansvar har också visat sig vara beroende av på vilket sätt de marknadsför sig till konsumenter. Riktar sig ett företag direkt till konsumenter i en annan medlemsstat kan detta innebära ett upphovsrättsligt intrång, trots att de sålda varorna är lagliga i säljarens hemland.Syftet med förevarande uppsats är att ge en överblick på hur skyddsförutsättningarna ser ut för industriell design inom ramen för den internationella och EU-rättsliga regleringen av upphovsrätt och mönsterrätt.Ett sätt att få klarhet i vad som verkligen gäller för industriellt massproducerad design är att införa tydligare lagstiftning på EU-nivå där brukskonsten som verkskategori får preciserade bestämmelser vilka reglerar i vilken utsträckning sådana verk ska skyddas och på vilket sätt detta ska ske.

Place, publisher, year, edition, pages
2014. , 38 p.
Keyword [sv]
upphovsrätt, mönsterrätt, industriell design, brukskonst, EU, skyddstid, kopia
National Category
Law (excluding Law and Society)
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kau:diva-32952OAI: oai:DiVA.org:kau-32952DiVA: diva2:729699
Subject / course
Law
Educational program
Master Programme (one year) in Jurisprudence, 60 hp
Supervisors
Examiners
Available from: 2014-06-26 Created: 2014-06-26 Last updated: 2014-06-26Bibliographically approved

Open Access in DiVA

D-uppsats Ånesjö(715 kB)730 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 715 kBChecksum SHA-512
0001888a84bb8621376d980a3a64e19e6cbdac763f95c60db17c328fa79ead0583829e87a0fd8feaafad7df1f8634447547854705a77e9e9a8fe295b1d8f6e24
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Law
Law (excluding Law and Society)

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 730 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 756 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf