Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
GRÄNSNITTETS INTERAKTIVA IKONER: Grafisk utformning för bättre användarförståelse
University of Skövde, School of Informatics.
2014 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 180 HE creditsStudent thesisAlternative title
THE INTERACTIVE ICONS OF THE INTERFACE : Better User Understanding Through Graphical Design (English)
Abstract [sv]

Det här arbetet undersöker hur klickbara ikoner i spel grafiskt borde utformas för att mest effektivt kommunicera sin funktion till spelaren. De riktlinjer som används för detta utgår främst från forskning kring människors interaktion med datorer och kognitiv perception. Arbetets problemformulering frågade sig om användandet av mänskliga figurer, som en del av ikonutformningen, kan hjälpa detta kommunicerande.

För att testa detta togs två versioner av fyra olika ikonerna fram, en med mänskliga komplement och en utan. Ikonerna utformades till ett lärospel för Balthazar Science Center, vilket utvecklades i samband med denna undersökning. Frågeställningen testades genom intervjuer med elva- till tolvåringar, alltså spelets målgrupp, vilka fick gissa ikonernas funktion utifrån den grafiska utformningen.

Resultatet visade på att de mänskliga komplementen inte gav någon märkbar fördel för ikonutformningen, och att ikonförståelsen i stor grad berodde på respondenternas tidigare spelvana. Detta arbete förslår bland annat att fortsatta studier kan genomföras inom andra spelgenre.

Place, publisher, year, edition, pages
2014. , 65 p.
Keyword [sv]
grafik, användargränssnitt, ikon, kommunikation, spel
National Category
Humanities
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-9424OAI: oai:DiVA.org:his-9424DiVA: diva2:723958
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Graphics
Supervisors
Examiners
Available from: 2014-06-17 Created: 2014-06-11 Last updated: 2014-06-17Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1741 kB)157 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1741 kBChecksum SHA-512
b59a7141e478371b4e74b59bd2df8757e12aa2cdaaf8296b625fb70a5f7a23331d4c22b827ea6aae6882f2a99fa2fb7081d3b51df29eddd094312fdf5a566540
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Rangmar, Gustav
By organisation
School of Informatics
Humanities

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 157 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 920 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf