Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
MUSIK, TEMPO OCH SPELARES PRESTATIONSFÖRMÅGA: Hur musikens tempo kan påverka spelares prestationsförmåga.
University of Skövde, School of Informatics.
2014 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
MUSIC, TEMPO AND GAMERS PERFORMANCE : How the musics tempo can affect gamers performance. (English)
Abstract [sv]

Ända sedan filmens och senare tv-spelens uppkomst har musik varit en stor del av den upplevelse mediet vill förmedla. Musiken har i dessa sammanhang tjänat en rad olika syften där gemensamt varit att berika upplevelsen för betraktaren. Det här arbetet grundar sig i om musik i olika tempo kan ha någon undermedveten påverkan på spelares prestationsförmåga. Exempelvis om det finns skillnader i hur många poäng spelaren lyckas samla i ett visst spelmoment samt om det går att se skillnader i spelarens reaktionstid och precision beroende på vilken musik hen lyssnar till. Resultatet av undersökningen visar tendenser till att tempot i musiken påverkat spelarna i sitt utförande, men det är svårt att fastställa den egentliga orsaken.

Place, publisher, year, edition, pages
2014. , 23 p.
Keyword [sv]
musik, tempo, påverkan, prestationsförmåga, spel
National Category
Humanities
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-9419OAI: oai:DiVA.org:his-9419DiVA: diva2:723888
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Sound/Music
Supervisors
Examiners
Available from: 2014-10-21 Created: 2014-06-11 Last updated: 2014-10-21Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(451 kB)