Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
E-sportens utsikter i svenska TV-mediekoncerner
KTH, School of Computer Science and Communication (CSC).
KTH, School of Computer Science and Communication (CSC).
2014 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Sammanfattning

E-sport är en ny och växande bransch, där allt fler företag och sponsorer ger sig in på området. E-sport är inte längre en hobby som bedrivs hemifrån utan ett fenomen som tagit sig in på de stora arenorna. I Sverige växer populariteten för den nya sportformen samtidigt som landet huserar många professionella spelare och lag.

På senare tid har de svenska TV-mediekoncernerna: SVT, TV4 Gruppen och MTG, visat ett ökat intresse för branschen och påbörjat sina egna e-sportsatsningar där de sänder matcher, rapporterar från evenemang och har en allmän bevakning.

Syftet med denna undersökning är att utreda hur koncernerna satsar på e-sport, vilka utmaningar de står inför och hur de önskar etablera sig på marknaden. Frågan som är ämnad besvaras är: Hur ser e-sportsatsningarna ut hos de stora svenska TV-mediekoncernerna? För att besvara denna fråga har en kvalitativ studie genomförts. Personer med koppling till respektive koncerns e-sportavdelning har intervjuats, med MTG som undantag. Trots flertal försök fick vi aldrig kontakt med deras e-sportansvarig. Däremot är MTG med i undersökningen då intervjuobjekten kunde utifrån deras vetskap och tankar ge oss en inblick i MTGs verksamhet.

Vi fann att TV-mediekoncernerna är i en avslutningsfas av deras initiala satsningar. Alla tre kanaler har provat på olika tillvägagångssätt och delvis kommit fram till att en bredare förståelse om e-sport internt inom företaget är viktigt för utvecklingen.

Undersökningen har visat att de utmaningar som uppstått till stor del handlat om att hitta en balans för att locka både kärn- och kantpublik. Något som skulle kunna lösas med samarbeten från olika håll av branschen. 

Abstract [en]

Abstract

E-sport is a young and growing industry where an increasing number of businesses and sponsors are entering the field. E-sport is no longer a hobby pursued from home but a phenomenon that has made it into the big arenas. This new form of sport is widely popular in Sweden; the country is also home to many professional players and teams.

Recently, the Swedish television media groups: SVT, TV4 Group and MTG, showed an increased interest in the industry and commenced their own e-sport venture where they broadcast matches, report from events and have a general coverage of e-sports.

The purpose of this study is to investigate how Swedish TV syndicates are investing in e-sports, what challenges they face and how they wish to establish themselves on the market. The question intended to be answered is: How do the Swedish TV syndicates thrive their e-sport venture? A qualitative study was conducted, in which people associated with each syndicate’s e-sport venture were interviewed, except MTG. Despite several attempts, their e-sport manager could not be reached. However, MTG is included in the study to some extent. This is due to the fact that the interviewees could, based on their knowledge and thoughts, give insight in MTG’s business.

We found that the TV media groups are in a final phase of their initial investments. All three channels have tried different approaches and partly concluded that a broader understanding of e-sports internally is essential for further development.

The investigation has shown that the challenges that have arisen largely have been about finding a balance in order to attract both the core and edge of the audience. A possible solution for this could be to encourage cooperation between various quarters of the industry. 

Place, publisher, year, edition, pages
2014.
National Category
Media and Communication Technology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kth:diva-146118OAI: oai:DiVA.org:kth-146118DiVA, id: diva2:722436
Educational program
Master of Science in Engineering - Media Technology
Supervisors
Examiners
Available from: 2014-07-03 Created: 2014-06-08 Last updated: 2018-01-11Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1028 kB)377 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1028 kBChecksum SHA-512
5aa109033df6df9a70c104700569922ac0e410f19f7418705fd87b32528a421b4606af9871a69b71622e1f5e209382f9b25309b0fe2a10f15f8f0a6e0dfcbc6f
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Computer Science and Communication (CSC)
Media and Communication Technology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 377 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 525 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf