Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Super Mario Vår nya livsmentor: En enkätundersökning om gymnasieelevers tv- och datorspelvanor
Swedish School of Sport and Health Sciences, GIH, Department of Sport and Health Sciences.
2014 (Swedish)Independent thesis Basic level (professional degree), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Syfte och frågeställningar: Syftet med denna studie är att undersöka gymnasielevers tv- och datorspelsvanor.

 Vad motiverar gymnasielever till att spela tv- och datorspel?

 Hur ser sambandet ut mellan gymnasieelevers hälsa enligt WHO och tv- och datorspelsvanor?

 Hur ser sambandet ut mellan gymnasielevers tv- och datorspelsvanor och deras betyg inom idrott och hälsa?

Metod: En enkätundersökning utfördes i två skolor inom Stockholms län. Det var 120 respondenter mellan 15 till 18 år som deltog. Enkäten var uppdelad i fyra delar efter frågeställningarna. Svaren på enkäten kategoriserades och analyserades för att kunna svara på frågeställningarna  

Resultat: 83 procent av respondenterna i denna studie hade någon sorts vana av tv- och datorspel. Ju fler dagar per vecka de spelade, ju fler timmar i följd spelade de. Den största anledningen till att spela tv- och datorspel är för att aktiviteten upplevs som kul. Över 50 procent av respondenterna i denna studie, oberoende om de spelar tv- och datorspel eller inte, nådde FHI:s rekommendationer av fysisk aktivitet. De som spelar tv- och datorspel spenderar lite mindre tid med sin familj än de som inte spelar alls. Över 80 procent av alla respondenter, oavsett om de spelar eller inte ansåg att de psykiskt/mentalt mår bra eller superbra. Det framkommer även att de som spelar sju dagar per vecka även har högst betyg.

Slutsats: Sammanfattningsvis tyder denna studie på ett positivt samband mellan en hög grad av tv- och datorspel och högt betyg i idrott och hälsa. Denna studie tyder även på att tv- och datorspel inte påverkar vare sig den fysiska eller psykiska hälsan. Den sociala hälsan är däremot svårare att tyda då resultaten inte visar någon större skillnad mellan olika grupper och tidigare forskning säger emot varandra.   

Place, publisher, year, edition, pages
2014. , 38 p.
Series
Examensarbete, 2013:95
Keyword [sv]
TV-spel, idrott, hälsa, lärare
National Category
Sport and Fitness Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:gih:diva-3328OAI: oai:DiVA.org:gih-3328DiVA: diva2:720603
Educational program
Physical Education Teaching
Supervisors
Examiners
Note

Studiegång Idrott, fritidskultur och hälsa skolår 7-9. Ht 2013

Available from: 2014-06-02 Created: 2014-06-01 Last updated: 2014-06-02Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(839 kB)98 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 839 kBChecksum SHA-512
5e9b19256e5b56c6bb304b30feb0c57461735d8a40ea19d53b5eb0b3715e68f9f0fffbeb52870c7c7f8c96cfa9c408cd8a0e899c07c239f0c83b05dfcc2ae8f4
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Sport and Health Sciences
Sport and Fitness Sciences

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 98 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 944 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf