Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Kunskap är makt: Kenyanska internatskolepojkars syn på kvinnors tertiära utbildning
Karlstad University, Faculty of Arts and Social Sciences (starting 2013).
2014 (Swedish)Independent thesis Advanced level (professional degree), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesisAlternative title
Knowledge is power : Kenyan boarding school boys’ views on female tertiary education (English)
Abstract [sv]

Denna studie syftar till att undersöka internatskolepojkar i Kenyas inställning till kvinnor somvidareutbildar sig på tertiär nivå ur ett globalt, nationellt och personligt perspektiv. Frågeställningarnavar: ”Hur resonerar pojkarna kring kvinnor som utbildar sig på högskolenivå ur ett globalt, nationellt ochpersonligt perspektiv?”, ”Hur formuleras jämställdhetsfrågor i gymnasieskolans läroplan och Vision2030-målen och hur kan det relateras till pojkarnas uppfattningar om kvinnor med högre utbildning?”samt ”Hur kan man förstå pojkarnas resonemang i dessa frågor?”. Sex pojkar intervjuades för studiengenom ett bekvämlighetsurval, och två styrdokument valdes (även de av bekvämlighetsskäl) för enlitteraturstudie.Pojkarna ansåg alla att det var av godo att kvinnor vidareutbildade sig eftersom det var ett sätt för bådevärlden och Kenya att använda sig av hela befolkningens intellektuella kapital. De personliga motivenfokuserade främst på att en högutbildad fru innebar att man kan hjälpas åt i försörjningen av familjenmen också för att man blir mer samspelta i sitt äktenskap. Två av pojkarna hävdade att det låg hög socialstatus i att ha en välutbildad fru. Dock var flera av pojkarna överens om att en kvinna inte ska vara högreutbildad än sin make eftersom det då verkar som att hon är familjeöverhuvudet. Den med högstutbildning var alltså den som åtnjöt mest makt i äktenskapet.Pojkarnas åsikter går att förklara genom mödrarnas höga utbildningsnivå som gjort dem vana vidvälutbildade kvinnor, de kom från höginkomst- eller medelinkomsttagarfamiljer som alltså var beroendeav penninginkomster snarare än jordbruk och de var en del av en mer tillåtande kultur som hänger ihopmed att bo i stad. I styrdokumenten så fokuserades det mycket på nationell enighet snarare än på genus,men det som fanns var främst angående jämlikhet snarare än jämställdhet.

Abstract [en]

This study aims to investigate the attitude of Kenyan boarding school boys in secondary schoolregarding higher education for women from a global, national and personal perspective. The questionsasked were: “How does the boys reason regarding higher education for women from a global, nationaland personal perspective?”, “How are gender equality issues expressed in the syllabus and Vision 2030aims?” and lastly “How can the boy’s reasoning be understood regarding these opinions?”. Six boyswere interviewed and two documents regulating the management of the school were chosen for a literarystudy, both from a convenience selection.The boys believed that it was a good thing for Kenya and for the world as a whole that women studied atuniversities since that enabled the usage of the intellectual assets of the entire population. The personalmotives were focused on the fact that the woman could provide an extra income for the family, but alsothat a highly educated wife meant that they as a couple could interact on a more even level intellectually.Two of the boys meant that a highly educated wife meant a higher social status. Several of the boysagreed that the wife should not have a higher education than her husband since that meant that sheseemed to be the head of the family. The person with the highest level of education in the family is thusthe one with the most power in the marriage.The boys’ opinions could be explained by their own mother’s high level of education which made themaccustomed to highly educated women, they were all from high income or medium income families whowere more dependent on monetary income rather than farming, and lastly they were part of a moreaccepting culture that’s connected to city life. In the school management documents, there was morefocus on national unity rather than gender, but what was there was primarily regarding gender parityrather than gender equality.

Place, publisher, year, edition, pages
2014. , 44 p.
Keyword [en]
Gender, tertiary education, sex, gender equality, Kenya
Keyword [sv]
Genus, tertiär utbildning, kön, jämställdhet, Kenya
National Category
Social Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kau:diva-30982OAI: oai:DiVA.org:kau-30982DiVA: diva2:690511
Subject / course
Social and Political Studies
Educational program
Secondary Education Programme: Upper-Secondary School: Social Science (330 ECTS credits)
Supervisors
Examiners
Available from: 2014-04-23 Created: 2014-01-23 Last updated: 2014-04-23Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Sara Sundberg(550 kB)193 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 550 kBChecksum SHA-512
07e5c36374c3b65cb749808af3299f270e44fc3c5bd32caedfaa1084f2dc32590baa88418016870e94b2bc13a133aaf6ea96c27619735f5d998f3dbf4095595b
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Faculty of Arts and Social Sciences (starting 2013)
Social Sciences

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 193 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 245 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf