Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
En kväll med Weeping Willows - Konsertinspelning av populärmusik i surroundljud
Linköping University, Department of Science and Technology. Linköping University, The Institute of Technology.
2006 (Swedish)Independent thesis Advanced level (degree of Master (Two Years)), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
A night with the Weeping Willows - Live recording of popular music in surround sound (English)
Abstract [sv]

I detta examensarbete skrivet vid Musikproducentprogrammet på Linköpings Universitet har jag efter litteraturstudier om surroundljud och inspelningsteknik undersökt möjligheterna att spela in konsertframträdanden i 5.1-ljud, ett relativt nytt medium för musikinspelningar som är på stark frammarsch. Målet med examensarbetet är att utröna hur detta nya ljud-format kan appliceras vid återgivning av framföranden på scen och vilka tekniker som i så fall kan användas för att uppnå ett tillfredsställande resultat.

Metoden som denna rapport baserats på består av två olika delar, en teorisk del samt ett praktiskt moment för att prova de inhämtade kunskaperna. Den teoretiska delen har bestått av litteraturstudier av både tryckta och elektroniska källor. För att ha ett lämpligt material att arbeta med har jag spelat in en konsert med popbandet Weeping Willows som spelade i Hörsalen i Norrköping den 11 november 2005. Sammanlagt 16 låtar spelades in vid detta inspelningstillfälle, musik som sedan redigerades och mixades med 5.1-ljud med hjälp av ljudredigeringsprogrammet Nuendo 3 från Steinberg.

Undersökningen visar att det går att uppnå ett tillfredsställande resultat med inspelningar av konsertinspelningar av populärmusik i surroundljud, men det medför också att betydligt fler ljudkanaler behöver hanteras på lämplig inspelningsutrustning, jämfört med stereoinspelningar. Konsertinspelningar i surroundljud ställer högre krav på lokalens akustiska egenskaper, eftersom dessa framkommer tydligare vid återgivning. Kraven ökar också på monitorsystemet vid redigering och mixning av det inspelade materialet för att uppnå en korrekt återgivning hos slutanvändaren.

Abstract [en]

In this essay I have made research concerning the possibilities to record live concerts of popular music in 5.1 surround sound, which is a rather new media for musical recordings. The purpose of the study is to find out how this new format can be applied when reproducing live performances and which techniques that can be used to achieve pleasing results.

The method which this essay is based on is divided into two parts, a theoretical part and an empirical project. The theoretical work has been literature studies of both printed and electronic sources. The project I have made to acquire some proper working material were a recording of a live concert by Swedish band Weeping Willows, which made a performance in Norrköping on the 11 of November 2005. Sixteen songs were recorded at this concert, which later were edited and mixed in 5.1 surround sound.

The result of the study shows that it is possible to achieve good results when recording live performances in surround sound but it also means that more audio channels have to be handled on suitable recording equipment compared to stereo recordings. Recording of live concerts in surround sound also means higher demands of the locations acoustical qualities, since they are more noticeable when reproducing the recording in surround sound. The demands are also higher on the

Place, publisher, year, edition, pages
2006. , 48 p.
National Category
Engineering and Technology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:liu:diva-97167ISRN: LITH-ITN/MU-EX--06/004--SEOAI: oai:DiVA.org:liu-97167DiVA: diva2:649975
Subject / course
University Diploma in Applied Technology - Music Producer Programme 120 credit points
Supervisors
Examiners
Available from: 2013-09-19 Created: 2013-09-04 Last updated: 2013-09-19Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(668 kB)183 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 668 kBChecksum SHA-512
675faa80f5ce9502de0ce204afd229e946dc468504c45b65a3c59eff7a16baa09bca2b69f67414b80eeda0be9212ee31797e341fcf0cf662729ad7d1af2f6e83
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Nibell, Per
By organisation
Department of Science and TechnologyThe Institute of Technology
Engineering and Technology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 183 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 45 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf