Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Grafik för smartphoneskärmar: Grafisk anpassning mellan plattformar
University of Skövde, School of Humanities and Informatics.
2013 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Graphics for smartphone displays : Customizing graphics between platforms (English)
Abstract [sv]

Syftet med det här arbetet har varit att undersöka vilken skillnad av visuell igenkänningsbarhet och perception av 3d-spelgrafik, adapterad från en datorskärm till en mobiltelefonskärm, ger det att använda relativ omskalning och förenkling av objekt i en scen jämfört med att justera färg, silhuett och ljussättning.

Undersökningen genomfördes genom att adaptera en 3d-modellerad scen till två olika versioner. En av versionerna av scenen modifierades genom relativ omskalning och förenkling av objekt enligt tidigare forskning inom närliggande område. Den andra versionen av scenen modifierades genom att justera färg, silhuett och ljussättning baserat på teoretiska grunder. Dessa två versioner av en scen jämfördes sedan mot varandra, och mot original scenen de var adapterade ifrån, i en undersökning.  Undersökningen genomfördes med hjälp av en kvalitativ undersökning i form utav semistrukturerade intervjuer.

Resultatet av undersökningen visar på viss skillnad i perceptionen av de olika versionerna.  De olika adaptionsversionerna får grafiken att uppfattas olika, och påverkar observationsvänligheten av grafiken. Resultatet visar även på att dessa metoder inte gör grafiken lättare att uppfatta jämfört med original scenen. 

Place, publisher, year, edition, pages
2013. , 51 p.
Keyword [sv]
Mobiltelefonskärm grafik Färg Silhuett Ljussättning Relativ omskalning
National Category
Media Studies
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-8473OAI: oai:DiVA.org:his-8473DiVA: diva2:645274
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Graphics
Supervisors
Examiners
Available from: 2013-09-09 Created: 2013-09-03 Last updated: 2013-09-09Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(3633 kB)158 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 3633 kBChecksum SHA-512
f22394d29b5f968800a5441025fa54d6fbd1cd4b0fcccf564037468048cfe2d1768d7a62458f0f0d59e9bf7f32d4a5887674130f3f5800e4dfd4d0e173e2f08a
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Humanities and Informatics
Media Studies

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 158 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 202 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf