Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
"Hur skriver man Starwarssvärd?": Populärkulturens betydelse för pojkars skrivprocesser
Stockholm University, Faculty of Social Sciences, Department of Child and Youth Studies.
2012 (Swedish)Independent thesis Advanced level (professional degree), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesisAlternative title
"How do you spell Star Wars Sword?" : Popular culture as an important factor for the writing process of boys (English)
Abstract [en]

Syftet med studien var att få en förståelse för barns läroprocesser i ett projektarbete kring actionfigurer, samt pedagogers roll i detta. Resultat visade på att kunskap överfördes mellan barnen via både verbal samt tyst kommunikation. Ytterligare visade resultat på att lusten hade stor betydelse för barnens skrivande samt att lek med ljud och ljudstrukturer kan samspela med aktiv skrivinlärning. Resultatet visade även på kamratundervisningens betydelse för en nybörjares lust att skriva. Dessutom visade resultatet olikheter i barnens syn på sin egen skrivinlärningsprocess samt på att samtliga barn i studien visade intresse för att lära sig skriva. I tillägg visade resultat att barnen själv förmådde erövra och skapa sin kunskap även när de inte fullt ut behärskade de verktyg som praktiken erbjuder, i denna studie, datorn. Ytterligare visade resultatet på att artefakter som dator och actionfigurer hade betydelse för barnens skrivprocesser. Actionfigurer visade sig ha större betydelse för skrivprocesserna än datorn. Beträffande pedagogens roll i skrivaktiviteterna visade det sig att pedagogen var mer aktiv i barns skrivprocesser när dator inte ingick. När barnen skrev på dator var pedagog mer passiv. Något nytt som resultat visade var att medie-och populärkulturen påverkar barnens språk eftersom barnen i sin vardagliga kommunikation associerade till begrepp som är vanligt förekommande i data- och tv spel. Studien vilade på en kvalitativ metod med aktionsforskning som ansats samt på videoinspelning och intervjuer med barn. Som teori valdes det sociokulturella perspektivet.

Place, publisher, year, edition, pages
2012. , 30 p.
Keyword [sv]
projektarbete, actionfigurer, lust, skrivande, kamratundervisning, förskola
National Category
Educational Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:su:diva-92679OAI: oai:DiVA.org:su-92679DiVA: diva2:640731
Supervisors
Available from: 2015-09-10 Created: 2013-08-14 Last updated: 2015-09-10Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(627 kB)33 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 627 kBChecksum SHA-512
eca755de54172e9b411d67dfde61688899c3b5ee6cc47d793fd22fd99e06f881dd182ebeb64749b78fbd8798b15715dfe8606a2d7b6ee6b9d3c62258e2df41ac
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Child and Youth Studies
Educational Sciences

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 33 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 102 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf