Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Filmmusik i surround - Redovisning av problem vid mixning av filmmusik
Linköping University, Department of Science and Technology. Linköping University, The Institute of Technology.
2008 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesisAlternative title
Film music in surround - A summery of problems when mixing film music in surround (English)
Abstract [sv]

Jag vill med denna C-uppsats redovisa vad som är enkelt kontra det som är besvärligt då jag under en period får möjlighet att mixa filmmusik i 5.1 hos Ljudligan. Därutöver vill jag även fokusera på att skildra hur jag löser de problem som uppstår vid mixningen för att slutligen redovisa det som är enkelt att lösa. Med till praktiken har jag en generell förståelse för surround och de olika delmomenten vid mixning.

För att lösa de moment som jag upplever som besvärliga kommer jag först att försöka på eget sätt att arbeta fram en bekväm ljudbild. Huruvida jag når ett bra resultat beror dels att jag själv ska bli nöjd, men även på om min handledare hos Ljudligan uppskattar min färdiga produktion. Jag kommer vid behov att fråga de övriga anställda hos Ljudligan för rekommendationer gällande mina problem. Slutligen kommer jag att vända mig till litteraturen för problemlösningar. Under perioden hos Ljudligan fick jag arbeta med cirka 15 minuters musik till filmen Låt den rätta komma in.

Flerkanaligtljud har funnits sedan 1930-talet, där Walt Disney tillsammans med sina kollegor 1938 tog fram teknologin Fantasound. Därefter har tekniken utvecklas och idag förutom att vara vanligt vid fil m och TV även introducerats inom bilindustrin

Min slutsats är att en bedömning huruvida vad som är enkelt kontra det som var besvärligt vid mixning av filmmusik i Surround är högst subjektivt. Mixar man filmmusik bör man vara noggrann med volym och dynamik, så att man inte stör filmens handling och dialog. Ett bra tips är att låta någon annan bedöma och ge sin feedback innan man lämnar ifrån sig arbetet. Vill man arbeta så effektiv som möjligt och spara tid bör man enligt min mening dela in kanalerna i olika grupper, då man arbetar mycket med automatiseringar.

Place, publisher, year, edition, pages
2008. , 27 p.
National Category
Engineering and Technology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:liu:diva-95389ISRN: LiU-ITN-TEK-G--08/015--SEOAI: oai:DiVA.org:liu-95389DiVA: diva2:636239
Subject / course
University Diploma in Applied Technology - Music Producer Programme 80 credit points
Supervisors
Examiners
Available from: 2013-07-09 Created: 2013-07-03 Last updated: 2013-07-09Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(440 kB)96 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 440 kBChecksum SHA-512
500846818dd75807bd034405c91332d74b814dcfe92a32ffe815eb102962d2b7cc02aac0228f82f24888d72d5d9766bd11b5447937fa2df97eb28bf0ece1da99
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Göransson, Jonas
By organisation
Department of Science and TechnologyThe Institute of Technology
Engineering and Technology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 96 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 81 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf