Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Prototyp för skolapp
Jönköping University, School of Engineering, JTH, Computer and Electrical Engineering.
Jönköping University, School of Engineering, JTH, Computer and Electrical Engineering.
2013 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesisAlternative title
Prototype for school app (English)
Abstract [en]

The consultancy firm Knowit sought a smartphone application for communication between schools and pupils. Together with the students, it was decided to create the app both for Android and for iPhone. The project would produce a prototype app with limited functionality usable as a proof-of-concept in communication with potential customers.The questions that have characterized the work are; what features would be demanded in a school app, how to program user-friendly functionality and how to use object-orientation to design such an app. A question has also mentioned the differences between development for iOS and Android. The work was done in an iterative process in which the students worked together with planning, programming and testing. In addition, a small study was made, in which pupils were asked for their desired functionality in a school app.The project has resulted in a working prototype with a few pages implemented. During the work it was established that the pages and the functionality that pupils ask for includes: schedule, exam schedule, chat and custom push notifications. Factors besides functionality that contribute to a user friendly app are transparency and smoothness. This work has also led to a suggestion of how these features can be joined in a project and a class diagram has been used to illustrate the common solution for Android and iOS. Based on the diagram it can be seen that the apps have a menu as a base for all the pages that are presented and a class is the link between the applications and the data retrieved from the database.The work also explains differences between the platforms. One difference is that iOS programmer normally only need to program for the last two iOS releases while the Android developer must adapt its product for many different screen sizes and versions of the operating system. Another difference is that it is perceived that Objective-C is a more difficult programming language to adapt to than java.

Abstract [sv]

Konsultföretaget Knowit eftersökte en applikation för kommunikation mellan skola och elever. Tillsammans med studenterna beslutades att skapa applikationen för Android och iPhone. Projektet skulle resultera i en prototyp med begränsad funktionalitet som visningsmaterial inför kunder.De frågeställningar som präglat arbetet är vilka funktioner som eftersöks av en skolapp, hur man utformar användarvänlig funktionalitet och hur man använder objektorientering för att utforma en sådan app. En fråga har också berört skillnaderna mellan iOS och Androidutveckling. Arbetet bedrevs i en iterativ process där studenterna arbetade tillsammans i planering, programmering och testning. Dessutom gjordes en mindre undersökning där elever tillfrågades efter önskad funktionalitet i en skolapp.Projektet har lett fram till en fungerande prototyp med några implementerade sidor. Under arbetet fastslogs att de sidor och den funktionalitet som elever efterfrågar är bl.a. schema, provschema, chatt och egna pushnotiser. Faktorer som förutom funktionalitet bidrar till en användarvänlig app är lättöverskådlighet och smidighet. Arbetet har även lett till ett förslag på hur funktionerna kan sammansvetsas i ett projekt och ett klassdiagram har fått illustrera den gemensamma lösningen för både Android och iOS. Utifrån det kan man utläsa att apparna har en meny som hållare för alla de sidor som presenteras och att en klass är länken mellan applikationerna och det data som hämtas från databasen.I arbetet redogörs också för skillnader mellan plattformarna. En skillnad är att iOS-programmeraren normalt bara behöver programmera för de två senaste iOS-utgåvorna medan Androidutvecklaren måste anpassa sin produkt för många olika skärmstorlekar och operativsystem. En annan skillnad är att objective-C upplevs som ett svårare programmeringsspråk att ta till sig än java.

Place, publisher, year, edition, pages
2013. , 42 p.
Keyword [sv]
Android, iOS, java, objective-C, mobilapplikation, objektorientering, skola
National Category
Software Engineering
Identifiers
URN: urn:nbn:se:hj:diva-21520OAI: oai:DiVA.org:hj-21520DiVA: diva2:630525
Presentation
2013-05-28, Tekniska Högskolan i Jönköping, E4404, Gjuterigatan 5, Jönköping, 10:00 (Swedish)
Supervisors
Examiners
Available from: 2013-06-19 Created: 2013-06-19 Last updated: 2013-06-19Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Prototyp för skolapp(2097 kB)287 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 2097 kBChecksum SHA-512
fca3ab0220858e44009b1c98ef672e4804c2ffaf4323c08680a4838434a87c33c76d704c9d6bfec74af9864405b2cf238d822141a388e434dc23f9aef665f68a
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Boivie, MagnusNordquist, Daniel
By organisation
JTH, Computer and Electrical Engineering
Software Engineering

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 287 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 614 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf