Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
"Man får tänka lite... då blir man klokare": Lärande när barn spelar digitala puzzlespel
Uppsala University, Disciplinary Domain of Humanities and Social Sciences, Faculty of Educational Sciences, Department of Education.
Uppsala University, Disciplinary Domain of Humanities and Social Sciences, Faculty of Educational Sciences, Department of Education.
2013 (Swedish)Independent thesis Advanced level (professional degree), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Föreliggande studie har som syfte att undersöka barns lärandepraktiker och meningsskapande samspel när de spelar digitala spel tillsammans. Barn i årskurs två har delats in i fyra grupper. Två av grupperna har spelat datorspelet Labyrint och de båda andra grupperna har spelat datorspelet Bloxorz. Data samlades in i två steg: först genom videoobservation av spelsituationerna i ett första skede och sedan genom ett påföljande stimulated recall-samtal där den inspelade spelsituationen diskuterades tillsammans med barnen. Data har sedan analyserats med en interaktionsanalytisk metod som undersöker hur barnen använder verbal och ickeverbal kommunikation i samspel med varandra, kontexter och teknologier för att lösa olika typer av uppgifter i spelen.

Studien leder till slutsatsen att olika former av samspel äger rum mellan spelare och åskådare, man skapar gemensamt strategier för problemlösning. Strategierna realiseras genom arbetsfördelning mellan barnen, där fördelningen kan vara större eller mindre. En relevant parameter är utsträckningen i vilken spelaren antingen är en fullt agerande spelare med eget initiativtagande, eller som motsats intar rollen av utförare av åskådarnas instruktioner. En annan parameter relevant för samtliga strategier är huruvida barnet utgår från ett situerat avatar-perspektiv eller ett mer holistiskt nivå-perspektiv vid val av strategi.

Spel har en enorm motiverande kraft och barn samlas gärna kring datorn och spelar dataspel. Där kan de använda sina samlade kunskaper och inre motivation för att prova olika strategier vid problemlösning. Flera olika fenomen känns igen från tidigare forskning; flow, inre motivation, utforskande spelstrategier och målsökande spelstrategier. Den aktuella studien bidrar med en metod, en analysmodell samt begrepp för ökad förståelse av gemensamt lärande.

Place, publisher, year, edition, pages
2013. , 71 p.
Series
Examensarbete vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, 2013vt00381
Keyword [en]
Pedagogy, Video games, Stimulated recall, Interaction analysis, Learning
Keyword [sv]
Pedagogik, Datorspel, Stimulated recall, Interaktionsanalys, Lärande
National Category
Educational Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:uu:diva-201210OAI: oai:DiVA.org:uu-201210DiVA: diva2:626452
Subject / course
Educational Sciences
Educational program
Teacher Education Programme
Supervisors
Examiners
Available from: 2013-06-11 Created: 2013-06-09 Last updated: 2013-06-11Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Man får tänka lite- då blir man klokare(3194 kB)363 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 3194 kBChecksum SHA-512
1c73c2a74006cf7e0e3809aa5ff62fe2d27962b6a459bc9c0e44635d5d4e125fd69f9e93e5d5fc7becc50f591225af016a1887d841f90352fceb67ced16219f7
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Swahn, Lisa
By organisation
Department of Education
Educational Sciences

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 363 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 639 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf