Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
STEREOTYPISK OMSLAGSDESIGN: En studie kring stereotypa element på spelomslag inom actiongenren
University of Skövde, School of Humanities and Informatics.
2013 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
STEREOTYPICAL COVER DESIGN : A study in stereotypical elements on game covers in the action genre (English)
Abstract [sv]

Arbetet undersöker om bildanalytiska studier kan användas som utgångspunkt i samband med formgivning av spelomslag representativa för actiongenren och som tilltalar dess huvudmålgrupp, utan att bygga på genremässiga stereotyper. Inledningsvis diskuteras fysionomi och arketyper för att visa på skillnader kontra begreppet stereotyp. Därefter skapas en grund för uppfattningen om stereotyper med hjälp av socialpsykologisk forskning som leder in på aktuell forskning kring generalisering i spel. Samtidigt diskuteras metoder som kan användas för att analysera visuella uttryck. 

Undersökningen inleddes med en bildanalys av tre aktuella spelomslag. Bildanalysen fungerade därefter som utgångspunkt i samband med designarbetet kring tre spelomslag, som fick olika designelement med syftet att undersöka arbetets frågeställning. Materialet användes i en kvantitativ undersökning i form av en webbenkät där slutna och öppna frågor varierades. Resultatet visade på indikationer med möjlighet att attrahera actiongenrens huvudmålgrupp utan användandet av genremässiga stereotyper. Studien kan med fördel användas inom spelutveckling för att understödja neutralisering av designelement likväl som en möjlighet att attrahera en större målgrupp.

Place, publisher, year, edition, pages
2013. , 81 p.
Keyword [sv]
Stereotyper, Omslagsdesign, Bildanalys, Action, Dataspel
National Category
Visual Arts
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-8156OAI: oai:DiVA.org:his-8156DiVA: diva2:625955
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Graphics
Supervisors
Examiners
Available from: 2013-06-13 Created: 2013-06-05 Last updated: 2013-06-13Bibliographically approved

Open Access in DiVA

a10jacla_slutrapport(5053 kB)662 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 5053 kBChecksum SHA-512
4d06bc1ae57f1b317cdd9c3363f177248251c2baa5e1a483bf0079172cd281957efc0f431ca8364e6df722cc623db9f849d94f2c2f8b7a6e1563eeb070e7b82a
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Larsson, Jacob
By organisation
School of Humanities and Informatics
Visual Arts

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 662 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 303 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf