Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Öva fri improvisation – går det?: En kvalitativ studie av professionella musikers övning i fri improvisation
Karlstad University, Faculty of Arts and Education, Ingesund Acedemy of Music.
2013 (Swedish)Independent thesis Basic level (professional degree), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesisAlternative title
Practicing Free Improvisation – Is that Possible? : A qualitative study of how professional musicians practice free improvisation (English)
Abstract [sv]

Studien syftar till att få djupare insikt i hur professionella musikers övning i fri improvisation kan se ut. I bakgrundsavsnittet ges en överblick av begreppen ”improvisation” och ”fri improvisation” och därefter följer en presentation av tidigare litteratur och forskning inom ämnesområdet. Studiens teoretiska utgångspunkt utgörs av det sociokulturella perspektivet på lärande och kommunikation.

Studiens datamaterial består av kvalitativa intervjuer med fyra professionella musiker inom fri improvisation. I resultatavsnittet beskrivs informanternas syn på improvisation, fri improvisation och frihet, deras redskap för övning samt deras användande av tillägnade färdigheter. Det framkommer att de intervjuade musikerna ser det som viktigt att öva mycket, att ha en egen metodik, att kunna koppla bort intellektet när de improviserar och att samla erfarenheter i en metaforisk ryggsäck. I det avslutande diskussionsavsnittet lyfts studiens resultat till diskussion i relation till tidigare forskning och till det sociokulturella perspektivet på lärande. Här framkommer att ryggsäcksmetaforen är i linje med det sociokulturella perspektivet på lärande, att lärande sker ständigt. En slutsats är att en improvisation aldrig kan vara helt fri. En musikers frihet i improvisation skulle kunna beskrivas som att denne är fri till något, inte från något.

Abstract [en]

This study aims to create deeper insight in how professional musicians practice free improvisation. The background chapter provides an overview of the concepts of “improvisation” and “free improvisation” and then followed by a presentation of previous research in the field. The theoretical basis for the study is the socio-cultural perspective on learning and communication.

The data consists of qualitative interviews with four professional improvising musicians. The results show the musician’s view of improvisation, free improvisation and freedom, their practicing tools and their use of acquired skills. It reveals that the interviewed musicians regard it important to practice a lot, to have a personal method, to be able to disconnect the intellect when improvising and to collect experiences in a “metaphorical backpack”. In the concluding discussion chapter the results is discussed in relation to the previous research and to the socio-cultural perspective on learning. A conclusion is that the backpack metaphor is in accordance with the socio-cultural perspective on learning and that learning happens constantly. Another conclusion is that an improvisation never can be completely free. A musician´s freedom in improvisation could be described as being free to something rather than from something.

Place, publisher, year, edition, pages
2013. , 46 p.
Keyword [en]
music, improvisation, free improvisation, practicing, learning, development, tools, socio-cultural perspective
Keyword [sv]
musik, improvisation, fri improvisation, övning, lärande, utveckling, redskap, sociokulturellt perspektiv
National Category
Pedagogy
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kau:diva-26534Local ID: LPMU:1OAI: oai:DiVA.org:kau-26534DiVA: diva2:608723
Subject / course
Teacher Education - Music
Uppsok
Social and Behavioural Science, Law
Supervisors
Available from: 2013-03-12 Created: 2013-02-28 Last updated: 2013-09-10Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(899 kB)452 downloads
File information
File name FULLTEXT02.pdfFile size 899 kBChecksum SHA-512
185b7e0218122e91f817f96c1be0e7f2bd23cd137864b53e1f6974273eba697e1cfb31f7ecd796d9682bac9673f78c7ef9844821279818ae64b326353c4a3992
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Ingesund Acedemy of Music
Pedagogy

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 477 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 691 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf