Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Bakom gardinen: dräktmode och nakna kvinnokroppar 1600-2000
Gotland University, School of the Humanities and Social Science.
2012 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesisAlternative title
Behind the Curtain : Fashion and Nude (English)
Abstract [sv]

Uppsatsen behandlar gardinernas utveckling och relation till dräktmode och kvinnans kropp mellan 1600 och 2000. I uppsatsens första del undersöks representationer av gardiner i flamländskt 1600 tals måleri. Därefter behandlas 1700 och 1800 talens dekorerade gardiner, dess antika referenser och relation till dräktmode. Sängförhängets erotiska representationer i konsten och förhållande till den nakna kvinnokroppen undersöks i uppsatsens tredje del. Slutligen behandlas modernismens bortvalda gardiner, postmodernismens stilblandningar och samband med mode och kvinnans kropp idag.

Bildanalyserna fokuserar på gardiner och sängförhängen, hur de representeras i måleri, illustrationer och fotografier samt hur de förhåller sig till bland annat dräktmode, kvinnans kropp antik skulptur, symbolik och allegoriska budskap. 

Gardiner har många betydelser bortom alla praktiska funktioner. De skyddar kroppens anständighet från blickar, kommunicerar status, smak och identitet. Gardiner har flera funktioner i bildkonsten, både symboliskt och kompositionsmässigt. De reflekterar till exempel stämningen i en bild, enkelhet, stillhet, ordning eller överflöd, rörelse och kaos. Gardiner var en stor inspirationskälla för 1700 och 1800 talens franska dräktmoden och dess namn och formspråk har ofta antika konnotationer. Modernismens arkitekter tog avstånd från antikens formspråk och valde bort gardiner. 1900 talet kännetecknas, liksom postmodernismen av stilblandningar. Alla gardintyper förekommer samtidigt, men i olika kontexter. Gardinmode kännetecknas liksom dräktmode av en ambivalens och det är problematiskt att tolka gardinernas betydelse och mening i olika sammanhang. Liksom dräktmode reflekterar de sin samtid och synen på kvinnans kropp i västerländsk kultur.

Abstract [en]

The essay examines the evolution of curtains and relation to costume fashion and woman's body between 1600 and 2000.  The first part of the essay examines representations of curtains in Flemish 17th century paintings. The 18th and 19th centurys decorated curtains, their antique references and relationship to fashion are examined in the second part. Erotic representations of bed curtains in art and its relationship to the naked body is examined in the third part of the essay. The final part is about modernism and the lack of curtains, postmodern mixture of styles and curtains relationship to fashion and woman's body today.

The image analyzes are focusing on curtains and bed curtains, how they are represented in paintings, illustrations and photography, and how they relate to, for example, dress, antique sculpture, symbolic and allegorical messages

Curtains has many functions in the visual arts, both symbolically and compositionally. They reflect, for example, the mood of an image, simplicity, serenity, order, or abundance, movement and chaos. Curtains were a great source of inspiration for 19th and 20th centurys French fashion and curtain terminology has often ancient connotations. Modernist architects disapproved with ancient idioms and choosed not to use curtains. The 20th century and postmodernism is characterized by style mixes. All curtain types occur simultaneously, but in different contexts. The fashion of curtains are, as costume fashion, characterized by ambivalence and it is difficult to interpret the meaning of curtains in different contexts. Curtains reflect, like costume fashion, the present and the perception of the female body in Western culture.

Place, publisher, year, edition, pages
2012. , 53 p.
National Category
Art History
Identifiers
URN: urn:nbn:se:hgo:diva-1797OAI: oai:DiVA.org:hgo-1797DiVA: diva2:605698
Subject / course
Art History
Uppsok
Humanities, Theology
Supervisors
Examiners
Available from: 2013-02-20 Created: 2013-02-14 Last updated: 2013-07-01Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Bakom gardinen(2739 kB)936 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 2739 kBChecksum SHA-512
6afb3efef942d137960c5330dad1a406a3a990d943b9c6b401172e0b3cb78e5a65916ac48ed917040af9804bfd48d39fe963deb1dfec7642f1ef8716a27095d1
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Elisabeth, Smith Naessén
By organisation
School of the Humanities and Social Science
Art History

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 936 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 916 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf