Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Hitman vs. Hitman: En adaptionsanalys av spelserie och film
Linnaeus University, Faculty of Humanities and Social Sciences, School of Language and Literature.
2013 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesisAlternative title
Hitman vs. Hitman : An adaptation analysis of video game series and movie (English)
Abstract [sv]

Abstract

Uppsatsen handlar om tv-spelen Hitman: Blood Money (2006) och Hitman: Absolution (2012) samt dess adaptionsförhållanden till filmtolkningen Hitman (2007). Spelen är utvecklade av det danska spelföretaget IO Interactive och filmen är regisserad av den franska regissören Xavier Gens. Analysen är baserad på åtta teoretiska texter varav en text handlar om tv-spel och dess förhållande till film, fyra texter om adaption (varav två närmare går in på auteurteorier), en text om våld, en text om skräck och slutligen en text om genreteori. Uppsatsen tar upp problematiken i adaptionsprocessen med fokus på överföring från spel till film och sedan vice versa.

Den tar också upp tre fördjupningsämnen som är anpassade till spelen och filmen samt ett mindre fördjupningsämne om vem som har rätt till att kalla sig auteur. Dessa tre primära fördjupningsämnen är skräck, våld och genre. Uppsatsen är uppdelad så att den består av en inledning där mål, syfte, metod, teori och tillvägagångssätt tas upp samt tre större kapitel där själva analysen äger rum. Uppsatsens fokus ligger på det första spelet (Blood Money) och filmen, då det andra spelet (Absolution) inte är en direkt tolkning av något tidigare verk och har ingen egentlig förlaga. Analysens slutsats är att spel är ett mindre utforskat audiovisuellt medium som fortfarande behöver studeras för att i sin tur kunna skiljas från de normer som satts på grund av film och teater inom mediet. I slutsatsen tas det också upp att spel behöver de rätta verktyg för att kunna kategoriseras ordentligt.

Place, publisher, year, edition, pages
2013. , 32 p.
National Category
Studies on Film
Identifiers
URN: urn:nbn:se:lnu:diva-24097OAI: oai:DiVA.org:lnu-24097DiVA: diva2:603447
Subject / course
Film Studies
Educational program
Language, Culture and Communication Programme, 180 credits
Uppsok
Humanities, Theology
Supervisors
Examiners
Available from: 2013-02-20 Created: 2013-02-06 Last updated: 2013-02-20Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Kandidatuppsats_Henrik Jerkdal_2012/2013(311 kB)371 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 311 kBChecksum SHA-512
913a31ae9e3a54a1144abcaa77dfeb66200dbe678705ddaff2f3412fb1a4ed912b93d6f4fabc314383615436726121740b068eb894e1779a7b5ea5e62e2e3c8e
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Jerkdal, Henrik
By organisation
School of Language and Literature
Studies on Film

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 371 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 444 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf